خلاصه ماشینی:
"به راستی چه اتفاقی افتاد که جوان خواننده -که ابتدا ترانههای انگلیسی مشهور را بازخوانی میکرد-تبدیل به سمبل خوانندگی در جریان «ادبیات سیاه»شد،و چطور وجههای«معترض» از خواندهها و شخصیت او در ذهن مردم ترسیم شد؟شاید اگر نگاهی به بیست سال آخر زندگی فرهاد بیندازیم،متوجه شویم برای چه این اتفاق میافتد.
خوب یا بد،ما صدای فرهاد را با بیان همین فضاهای تلخ و تیرهای میشناسیم که از اوایل 1348-1349 شروع شد و تا حدود ده سال بعد ادامه پیدا کرد،و تردیدی نداشته باشیم که در ایجاد این جریان،مسعود کیمیایی و اسفندیار منفردزاده و دوستان ترانه سرا،نقش مهم و به سزا داشتهاند و نباید از یادشان برد.
اما آنچه که بیش از همه میماند،صدای فرهاد است که با درشتی، وضع تلخ و تیرهء روح پریشان خود را در آن روزگار -آنطور که میدیدند و میپنداشتند-مجسم میکرد و بههرحال دستاوردش فرسنگها از ریا و تقلب و سرگرمسازی و بازار گرمی،دور بود."