Skip to main content
فهرست مقالات

مباحث نظری/ موسیقی و دین/ دیدگاه های دانشگاهی

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 62 تا 65)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، دین، اسطوره‌ها، آیین، مراسم، تکرار، ساخت‌های، موسیقی و دین، ترانه‌ها، آفرینش، زمان، قالب، مکان، آفرینش موسیقایی ممکن، سنتی، تجربه‌های، زمان موسیقایی، فرهنگ، اسطوره‌های مذهبی موسیقی، آیین مذهبی، مرکز اعمال عبادی در جهان، مراکز مکانی و زمانی اعمال، اصطلاحی، اعمال مذهبی، جهان، اعمال عبادی، عبارت، انسان، قالب موسیقایی، ساختاری

خلاصه ماشینی: "انسان‌ احساس می‌کند که هر دو صورت قضیه برابر است؛لیکن اگر هر دو صورت، از جهت اساس نمادها،قابل پذیرش باشد چرا ارواح،پذیرفته نباشند؟ حتی اگر مراد ما از نمادپردازی موسیقایی،مسئله تطبیقی و فنی معایبی‌ باشد که به صداها و اشکال نسبت داده می‌شود،پرسش‌های دیگری مطرح‌ می‌شود مانند این‌که:چگونه یک چنین رسانهء انتزاعی و غیراستدلالی، می‌تواند به‌طور مؤثر چیزی را ممثل کند،مگر با تداعی‌هایی صرفا دلخواهانه، به هنگامی که محتوای روشنی برای انتقال معانی بدون ابهام وجود نداشته‌ باشد. حتی چنین به نظر می‌رسد که در کوشش برای بازخوانی یا استخراج معانی نمادین موسیقی،تناقض‌هایی وجود داشته است:ظاهرا نیروی زیبایی‌شناسی آن متکی به استادانه ساختن قالب‌های انتزاعی آن‌ است،هرچند معرف یک فرهنگ یا یک سبک باشد،و این امر تا جایی‌ است که قالب را اگر تحت انقیاد نظام معنایی و نقش‌هایی که از جهت‌ بیرونی بر آن بار کرده‌اند،درآوریم،شاید از جهت اهداف،سبب تناقض‌هایی‌ شده و از جهت موسیقایی نتایج کم‌ارزش‌تری را ره بار آورد. برای‌ مثال،کانون‌های مذهبی و موسیقایی آیین عبادی«کوهومبا کانکاریای»13 مردم سریلانکا،در طبل زدن،آواز خواندن و رقصیدن خود پیشوایان دینی‌ است؛صدای آنها،همچنان‌که افراد از میان صف‌های متحدالمرکز تماشاگران‌ گرد آمده در فضای روباز،به پیش حرکت می‌کنند،یا از میان گذرگاه‌های‌ دهکده یا از میان مزارع حومهء شهر،(که احتمالا دورترین‌ فضای خاص حوزهء اجرای مراسم است) می‌گذرند،آهسته‌تر به گوش می‌رسد. از سوی دیگر ساخت‌های«پناهگاه سه‌گانهء»18بوداییان،تغییرات ملودیکی را که به‌ کار می‌برد غالبا،با شیوه‌هایی محدودتر است و به جای آن،بر تکرارهای‌ متن/موسیقی،تمرکز می‌کند که تقدم و تأخرهایی از جهت ریاضی و نمودی می‌سازند مانند تکرارهای سه‌گانه از یک ساخت سه عبارتی،که‌ نتیجهء آن در ساخت یک قالب 3 به توان 2 و شاید دارای معنای تکرار چرخشی صعودی برای رسیدن به حالتی کاملا تجریدی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.