خلاصه ماشینی:
"نه موسیقی صحنهای که کسی به طرف یک وسیله نقلیه که پس از قتل تصاحب شده میرود،این موسیقی به هیچ وجه مستقیما ترس کریستین را به نمایش نمیگذارد، در عوض انگار میگوید«چیزی که این موسیقی بیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) میکند آنقدر وحشتناک است که قابل بیان نیست.
ولی از روی پرده،تنها در میان ما و قلمرو روایی فیلم،موسیقی، این عنصر کاملا ساختگی وارد میشود،انگار هر روز در زندگی روزمره چنین تجزیهای رخ میدهد،(یکباره، موسیقی از همه طرفمان و از منبعی نامشخص پخش میشود و ظاهرا تکتک حرکتمان را پیشبینی میکند) و به ما حق میدهد که شک کنیم نکند آدم خیالاتیای هستیم.
دلیل این است که موسیقی فیلم گاهی اوقات به روشی بسیار مشابه واقعیت به عنوان علت ناخواسته سوژه کار میکند.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تا آنجا که به نظر میرسد،شخص اگر به موسیقی توجه کند نمیتواند در فیلم غرق بماند(به دلیل اینکه«هی،چی موسیقی قشنگی»)موسیقی باید از میدان تأثیراتش حذف شود که کاری که باید انجام دهد.
به عقیده من دو تایی فیلم/موسیقی فیلم را باید به دلایل متعددی که قبلا ذکر شد ستود،و ما در جهت این ذدیگری دانا حرکت میکنیم،به وی تنها چیزی که میتوانیم ببینیم،یعنی خود فیلم.
این فرایند منوط به حضور در پس زمینه،شنیده نشدن و تا حدود زیادی درک نشدن چیزی است که به آن موسیقی فیلم میگویند،ولی مطمئنا فرایندهای دیگری هم هستند که مثلا اگر چیزی به نام موسیقی وجود نداشت این کار را به عهده میگرفتند،تا ذهنیت پررمز و راز فیلم را به نمایش بگذارند."