Skip to main content
فهرست مقالات

راه دراز تا ردیف جامع

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

(8 صفحه - از 30 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : ردیف، گوشه‌ها، موسیقی، فرهنگ، فکر، موسیقی ایرانی، روایت، مقوله، فرهنگ گوشه‌ها، اسم

خلاصه ماشینی:

"از یکی دو سال بعد از اینکه‌ فرهنگ خانم اطرائی درآمده بود،در حقیقت نگاه‌ کردم دیدم آن کار در دوره خودش به نظر من‌ کار ارزشمندی بوده،به خاطر اینکه اولین بار بود که یک چنین کاری شده بود که یک فرهنگ‌ موسیقی نوشته شود،اما خوب کم و کاستیهایش‌ را خودتان بهتر واقف هستید که چه بود و چگونه‌ برخورد کرده بود،فکر کردم که پرداختن به تمام‌ امور در این فرهنگ،یا یک امکانات زیادی می‌خواهد یا یک تیم‌ با تعداد نفرات زیاد لازم دارد،یا اینکه من این را باید مثل کارهای‌ دیگری-که مثلا در زمینهء موزیک-ایجاد می‌کردم؛این را هم‌ فقط در مورد تار در نظر بگیرم،از این‌رو فکر کردم که یک کمی‌ تخصصی‌تر و ویژه‌ترش کنم،یعنی فقط یک بخشش را انجام‌ دهم و از آن دربیایم و بعد بپردازم به آن قسمت خاصش. می‌خواهم سؤال کنم شما که مدتهاسته‌ با این گوشه‌ها درگیر هستید،بگوئید که آیا این اختلافات‌ جزئی اقعا در اصل و اساس،نقش هنری و زیباشناختی‌ دارد؟اگر دارد،به چه صورت است و اگر ندارد،پس این‌ همه زائدات در موسیقی برای چیست؟ البته یک‌چنین چیزی نیست که‌ آن آقا گفته است،ولی یک بحثی در ردیف‌ قدما به نام گوشه بیداد(با هرچه)به‌ صورت کاملا واضح و دقیق مطرح‌ می‌شود. ردیف موسی‌خان،ردیف کسی است که از صبا شنیده، از مرتضی خاتن شنیده از میرزا عبد لله شنیده و یک موسیقی را تولید کرده به نام ردیف که از همه چیزش هم می‌شود فهم کرد و هیچ‌ اتفاقی هم نیفتاده که مثلا«در نوا عراق آورده ولی ما در ردیف‌ برومند نداریم و نباید باشد!» من فکر می‌کنم الان این مقوله کار یک نفر نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.