خلاصه ماشینی:
"متأسفانه حالا کمتر به قصیده توجه میشود و شاعران ما بیشتر به رباعی و غزل توجه دارند، قصاید اخلاقی و عرفانی در ادبیات حاکم است، سنایی که شاید از بنیانگذاران این زمینه باشد، قصاید شیوایی سروده است که محتوای آنها درباره بیاعتباری دنیا و یا مراحل مختلف عرفان است.
در شعر هم همینطور؛خانم پروین اعتصامی نمونه کسی است ارتباط کاملی داشت با ادب و سنت ایرانی خودش و توانست آن را خوب درک کند و بر آن چیزی بیفزاید،در عین حال،حرف،حرف خودش بود.
باز در همین شعر گفت: گرت ز دست برآید چو نخل باش کریم و گر ز دست نیاید چو سرو باش آزاد اگر انسان مثل نخل نتواند کریم باشد و کرامتش به دیگران برسد.
گفت: کنج قفس چو نیک بیندیشی چون گلشن است مرغ شکیبا را اگر به دردها و مشکلات دنیا فکر نکنی و به ابدیت فکر کنی،به آن باغ و بوستانی که وقتی از این قفس رها شدی،به آن خواهی رسید،خواهی دید که همین قفس برای تو چون بوستان میشود.
از بس بخفت این تن آلوده آلود این روان مصفا را روان مصفاست،خداوند دنیا را در شش روز آفریده،در حالی که در خلقت انسان چهل روز کار شده است تا موزون و هماهنگ و زیبا باشد و پذیرای روح شود.
پروین در یک بیت،هم از مردهای خوب تعریف کرده و هم زنان خوب را توصیف نموده است: خواجه آن است که آزاده بود پروین بانو آن است که باشد هنرش زیور این سخن بانوی شاعری است که به قول خودش: گرچه جز تلخی از ایام ندید هر چه خواهی سخنش شیرین است صاحب آن همه گفتار اکنون سائل فاتحه و یاسین است."