Skip to main content
فهرست مقالات

دیدگاه های حوزوی: بررسی موسیقی غنایی براساس ادله با شیوه نوین اجتهادی

نویسنده:

(2 صفحه - از 63 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی غنائی ،زمان پیدایش موسیقی غنائی ،سماع ،آواز ،لفظ ،موسیقی غنائی پدیده انسانی ،بررسی موسیقی غنایی ،موسیقی غنائی پدید ،اسلامی ،فن ،موسیقی غنایی براساس ادله ،پیدایش ،پدیدآورندگان ،موسیقی غنائی پیش‌از پیدایش اسلام ،آهنگ غنائی ،زنان ،لفظ موسیقی غنائی در مبانی ،انسان ،لفظ غنا و لفظ غنا ،هنر ،فساد ،نغمه‌ها ،مردم به‌سوی موسیقی غنایی ،قرار گرفتن موسیقی غنایی ،نبودن موسیقی غنائی ،موسیقی غنائی و آوازه‌ای پسندیده ،مردم ،فن موسیقی غنائی ،غنا و سماع ،موسیقی غنائی پسندیده

خلاصه ماشینی:

"انگیزهء پدیدآورندگان موسیقی غنائی نیز این‌ بوده است که:مردم به ستاره‌شناسی گرایش‌ داشتند و بر این اعتقاد بودند که ستارگان در حوادث جهان،خوبیها،بدیها،سعادتها و شقاوتها دخالت دارند. قرار گرفتن موسیقی غنایی در معرض تحولات این پدیده در طول زمان دستخوش تحولات‌ کمی و کیفی و فراز و نشیب بوده و چون‌ مردمان دارای اغراض گوناگون بودند،این‌ وسیله را در مورد غرض خاص خود به کار گرفته و در نتیجه انواع گوناگون و مختلفی از موسیقی غنائی پدید آمد. منع اسلام از گسترش موسیقی غنائی‌ حرام با پدیدار شدن اسلام و مخالفت آن با موسیقی‌ غنائی متداول بین اهل گناه که وسیلهء فساد و انحراف جامعه بود،این نوع موسیقی از گسترش و پیشرفت باز ایستاد و در قوس نزول‌ قرار گرفته و فقط موسیقی غنائی پسندیده در غالب اشعاری که دارای مضمون پسندیده بود، در مجالس عروسی و آواز شتربانان برای تنظیم سیر شتران و رجزخوانیها و نوحه‌سراییها حفظ شد،و قسم ناپسند آن رو به رکود رفت. پس هیچ تفاوتی بین آنها نیست ولی عالمان‌ عصر حاضر،لفظ موسیقی را به معنای صدای‌ ابزار و آلات طرب استعمال می‌کنند که اخص‌ از مفهوم لفظ غناست و در معجم الوسیط نیز همین بیان شده است. ح-مقرون نبودن موسیقی غنائی با کلام‌ و آلات در بدو پیدایش موسیقی غنائی در بدو پیدایش به ابزار و آلات‌ مقررن نبود ولی چون پدیدآورندگان متوجه‌ شدند که آنها در پرداختن و جا انداختن آوازها تأثیر و در نیکوتر شدن آن نقش مهمی دارند، لذا کلام و ابزار را با آن ضمیمه نمودند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.