Skip to main content
فهرست مقالات

طلای هنر در مینای اصفهان

سخنران:

(11 صفحه - از 17 تا 27)

خلاصه ماشینی:

"الان در محافل تهران چنان روی ردیف‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تأکید می‌کنند که انگار یادشان می‌رود که‌ مطالب دیگری هم باید بگویند،کم هستند هنرمندانی مثل استاد ابراهیمی که ادبیات‌ را در بالاترین رده تدریس کرده و در آواز از سرآمدان وقت و حالا بوده و هستند. آمدم پیش برادرم(آقا رضا کسایی که‌ خدا رحمتش کند مرد سوخته‌ای بود)گفتم‌ داداش چرا ختم فلانی نیامدی؟گفت‌ می‌خواهی قرآن‌خوان را بگویی و بلافاصله زد زیر گریه و گفت:اگر شوشتری همان بود که در کتاب‌ها نوشته‌اند این دیگرچه بود؟ ای آقایی که یک نوعی از ردیف یاد گرفته‌ای و به اعتبار همان یک نوع،خیال‌ می‌کنی علوم اولین و آخرین را یاد گرفته‌ای!امنت بیشتر روی شانهء مدرسین‌ است. آقای مرتضی حنانه موسیقیدان بسیار زحمتکش دوره‌دیده در ایتالیا بوده است، در مقاله‌ای می‌نویسد:موسیقی آلمان به‌ این جهت پیشرفت کرد که خودش را از ادبیات جدا کرد و موسیقی ایتالیا نتوانست‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) خودش را از ادبیات جدا کند،همانجا مانده‌ است و پیشرفت نکرده است و اگر ما هم‌ بتوانیم ویژگی خاص هنر ایرانی را که در همه جا گفته‌اند در ادبیات آن است که‌ موسیقی پیاده کنیم،موفق شده‌ایم. بعد می‌آید پیش درویش خان می‌گوید استاد چه‌طور بود؟درویش خان هم می‌گوید: بشو اوراق اگر همدرس مایی‌ که علم عشق در دفتر نباشد موسیقی ایران،آقایانی که این‌جا هستید کسانی که در این صراط کار می‌کنید،گام‌ برمی‌دارید،بی شعر نمی‌توانید جلو بروید، آواز فهم شعری می‌خواهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.