خلاصه ماشینی:
"وی در ادامه سخن میگوید:احادیثی که بر حمت موسیقی غنایی دلالت دارند و قائلان به تحریم به آنها ساتن میکنند،به فرض صحت باید تقیید شوند به آنجایی که غنا مقرون بالهو فسق و فجور میشود، در غیر این صورت نه شنیدنش حرام است و نه یاد گرفتنش.
12 بیان نظر جمعی از عالمان درباره غنا محمد بن ادریس الشافعی پیشوای مذهب شافعی،ابو طالب مکی صاحب«قوت القلوب»،13علامه عبد الغنی نابلسی نویسندهء کتاب«ایضاح الدلالات فی سماع الالات»،شهاب الدین عمر سهروردی صاحب کتاب«عوازف المعارف)، ابن القیسرانی صاحب کتاب«السماع)،ابن حجر هیثمی در کتاب«کف الرعاع غن محرمات اللهو و السماع)،ابو حامد محمد غزالی صاحب«احیاء العلوم»،14ابن خلدون در مقدمه کتاب تاریخ،ابن عبدربه، در کتاب«العقد الفرید»،نوبری در«نهایه،پ الارب»،احمد بن محمد اصفهانی صاحب کتاب«طبقات الخطباء و طبقات البلغاء»، محمد بن احمد ابشیهی مصری صاحب کتاب«المستطرف»،15احمد بن یحیی راوندی،ابن بطلان بغدادی صاحب کتاب «تقویم الصحه،پ»موسیقی غنائی را فی نفسه مباح دانستهاند.
فراتر نهادن گام در مسئله غنا اصفهانی،ابشیهی راوندی در حکم غنا گامی فراتر از مباح و حلال بودن نهادهاند و بجاست در اینجا نظر آن بیان شود: اصفهانی بر این باور است که غنا پدیدهای است مقدس و واجب الاحترام(اصفهانی، ابشیهی و راوندی اگر غنا را مهم شمردهاند ولی باید دانست مقصود آنان غنای لهوی مقرون با کلمات زشت و باطل نیست.
در نظر آنانی که قائل به رح بودن آن فی نفسه شدهاند غنای به معنای شرعی آن که عبارت از آوازهای لهوی است و آوازهایی مقرون با اشعاری است که دارای کلمات باطل است نه مطلق غنا."