Skip to main content
فهرست مقالات

از بوشهر تا سن ژرمن

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 27 تا 33)

خلاصه ماشینی:

"کانادایی که نمی‌داند رسم‌ اجرای«هی یا مظلوم»یعنی چه؟دمام‌ یعنی چه؟یزله یعنی چه؟بالاخره مردم‌ کم‌کم متوجه قضیه شدند که اگر بخواهیم یک شناسنامه کاملی از این‌ موسیقی داشته باشیم چه روی صحنه، چه در کلاس تدریس،این را باید با یک‌ تنظیمی ارائه بدهیم و کاری کنیم که‌ معرفی خلاصه شده‌ای از هرکدام از این‌ بخش‌ها باشد روی اجرای صحنه که‌ مردم غیر بومی بهتر بتوانند آشنا شوند با کل این فرهنگ یعنی وقتی بیننده‌ای‌ می‌آید در سالن می‌نشیند و یک ساعت‌ و نیم یا دو ساعت برنامه را نگاه می‌کند متوجه بشود که این مردم در قالب بیان‌ هنری به چه صورت زندگی می‌کنند. چون اغلب‌ موسیقی این برنامه موسیقی بوشهر می‌شود مردم با سازها و فرم‌های مختلف‌ موسیقی آشنا می‌شوند و فرصت خیلی‌ خوبی بود علاوه‌براین‌که به یک شناخت‌ رسیدم که چه مسائلی در فرهنگ ما مهم‌ است و خودم چه نیازها و کمبودهایی دارم‌ اگر بخواهم این را به نحو احسن و بهتر در مراحل بعدی پیدا کنم. وقتی می‌روم بوشهر،می‌بینیم‌ علی دشتی که یکی از بزرگان نوحه‌خوانی‌ بوشهر است و بخش عظیمی از موسیقی‌ مذهبی بوشهر را به دوش می‌کشد در سن شصت سالگی نشسته و بلیت‌ می‌فروشد،وقتی که سلمان بلال‌زاده‌ نشسته و دکه سیگار فروشی دارد،وقتی‌ که احمد علی شرفی پلاستیک‌ می‌فروشد،به نظر شما من که شاگرد آن‌ها هستیم و تازه می‌خواهم از روی کار آنها کپی کنم و تازه شاید به خوبی آنها هم‌ نتوانم و تازه دارم سعی می‌کنم خودم را به حد آنها برسانم،چه آینده‌ای در انتظارم‌ است؟خوب معلوم است که می‌روم دنبال‌ یک محیطی می‌گردم که حد اقل مردم‌ آنجا مسئولین آنجا متوجه ارزش و قدر و منزلت هنرمند باشند و بعد هم بتوانم به‌ گذشتگان خودم کمکی بکنم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.