خلاصه ماشینی:
"موومان اول معمولا فرم سونات(نوعی موسیقی"سازی"با سه بخش)را به خود میگیرد و غالبا شامل یک کادانس( cadenza بخشی از هنرنمایی نوازنده)است که در آخر کنسرتو خودنمایی میکند.
این موومان در کل ساختار کنسرتو کلاسیک از اواخر قرن 18 را به خود اختصاص میدهد که به نام کنسرتوی سولو (تکنوازی)خوانده میشود:بیشتر کنسرتوهای سولو معمولا برای یک تک نواز تنها و ارکستر تصنیف میشوند.
هندل (haendel) کنسرتوهایی برای ارگ تصنیف کرد در دوره کلاسیک(1820- 1785)کنسرتو برای پیانو نوع مهمی از این دست بود که تا 150 سال بعد همه به قوت خود باقی ماند.
موومان دوم معمولا ضربی آرام دارد و آخرین موومان تقریبا پیوسته فرم"روندو" را به خود میگیرد،درحالیکه همین موومان در سوناتها،سمفنونیها،کوارتت سازهای زهی غالبا به فرم سونات گرایش پیدا میکند.
مثل بسیاری از فرمها و سبکهای پیشین و قدیمیتر،کنسرتو گروسو آهنگسازان درن را به خود مشغول داشته است که ی توان از کنسرتو گروسوی بلوخ برای پیانو و سازهای زهی(به سال 1925) نونهای از کنسرتوی باروک نام برد که در آن تاکید بر زندهدلی و روح موسیقی است تا نمایش فوتوفنهای استادکارانه کنسرتو دوبل یا مضاعف concerto) (double کنسرتویی است که برای دوساز تصنیف میشود.
در اوج این بخش، کنسرتو به میزان آندانته بازمیگردد،و ارکستر نخستین تم را ارائه میدهد و بعد پیانو به آن ملحق میشود و تم دستخوش رفتاری وسیع میگردد.
hadow) موسیقیدان انگلیسی نوشت:«در اینترمتسیو سبک و دلپذیر،موضوع دوم از یک فراز که در موومان اول جای گرفته است،بسط و توسعه پیدا میکنند و فینال هیجانآور این کنسرتو بهترین سبک آهنگساز را بر ملا میکند."