خلاصه ماشینی:
"وقتی که موسیقی و بالطبع موسیقیدان در یک رابطهی دو شرطی،اینطور از نظام حرکتی و زمان درونی خود فرمانبری کنند،چطور میشود سال معینی که به ملاحظات سیاسی، رسمیتی یافته،مبدأ سنجش وضعیت موسیقی و سیر تحول آن قرار دارد؟بهویژه در کشوری که درونگرایی مفرط،میراث فرهنگ و عادت شخصیتی نسل اندر نسل آن است و بین هنرمندان مختلف از هنرهای مختلف،موسیقیدانان بیش از همه به جریانات اجتماعی.
در این خیل پرشمار موسیقیدانان معاصر،افرادی مثل علینقی وزیری و روح الله خالقی از نسل گذشته و حسین علیزاده از نسل حاضر،که ناظر آگاه و مراقب تلاطمها و تحولات اجتماعی بودهاند و سعی کردهاند این هراسها و امیدها را در موسیقی خود انعکاس دهند،افرادی اندک شمارند، بگذریم از این موضوع مهم که در بسیاری از همین آثار نیز بخشی از بار تعهد و بیان هنری را کلام و ترانهسازان کشیدهاند و بحث انعکاس تحولات اجتماعی در فرمهای تحول یافتهی موسیقی و هنرمندانی که نتوانستهاند بیش از یک دهه تحول درونی را در ساختههایشان منعکس کنند و ناگزیر به تکرار از روی خود پرداختهاند،بحثی دیگر است.
از موسیقیدانان،گروه جوانان"پاپ"معترض به رژیم پهلوی و نیز گروه موسیقیدانان جوان تحصیل کرده در اولین دپارتمان دانشگاهی موسیقی در ایران(هنرهای زیبا دانشگاه تهران)، به سرپرستی محمد رضا لطفی و حسین علیزاده و با حضور چهرههای مهمی چون پرویز مشکاتیان و محمد رضا شجریان و شهرام ناظری جوان(در آن روزها)،با جریان انقلاب همدل و همگام بودند و بعد از استعفای جمعی از سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران در اعتراض به واقعهی 17 شهریور،متحدا سرودهای ماندگاری را برای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ساختند که از آن بین،ساختهها و نواختههای هنرمند ارجمند،محمد رضا لطفی با صدای محمد رضا شجریان(سیاوش سالهای قبل)و شهرام ناظری از یادها نرفتنی است."