Skip to main content
فهرست مقالات

ربع قرن حماسه و سرود؛ تاریخ: آثار ماندگار، خود جوش

نویسنده:

(3 صفحه - از 28 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : حماسی ،موسیقی ،سرود ،میهن ،آهنگ ،موسیقی حماسی ،ایران ،موسیقی حماسی در جای‌جای میهن‌مان ،موسیقی حماسی ایران ،شعر ،ریتم ،نغمات ،تصنیف ،صدای محمد رضا شجریان ،حماسه و سرود تاریخ آثار ،تاریخی ،انقلاب ،آثار ،آهنگ رزمی محمد رضا لطفی ،ربع‌قرن حماسه ،سیاسی ،آثار حماسی ،لطفی ،شجریان ،لطفی نغمه‌ی آزادی در ماهور ،آهنگساز ،ساخته‌های محمد رضا لطفی ،لطفی پرکارترین آهنگساز حماسی ،محمد رضا لطفی ،تصنیف‌های میهنی و حماسی

خلاصه ماشینی:

"ریتم آهنگ سنگین و نوحه‌وار بوده‌ و از حالات حماسی برخوردار نیست با این حال مضمون‌ سیاسی و اجتماعی شعر و همچنین ملودی زیبای آن باعث‌ شده تا نقل محافل گشته و اثر عمیقی در افکار عمومی‌ بگذارد از خون جوانان وطن لاله دمیده‌ کز ماتم‌شان قد سرو خمیده‌ چه بدرفتاری ای چرخ‌ چه بدکرداری ای چرخ‌ سر کین دارای ای چرخ‌ نه دین داری نه آیین داری ای چرخ و... «از خون جوانان وطن»در سال 1358 با تنظیمی ویژه از سوی استاد فرامرز پایور و صدای محمد رضا شجریان رنگ‌ دیگری به خود گرفت که تا به حال بهترین اجرای آن اثر به‌ حساب می‌آید. دوم،گردش نغمات در فواصل مقام دشتی و شور آن هم با انواع پرش‌های ملودیک که ضمن حفظ زیبایی‌ نغمگی اثر،حالت محکم و حماسی آن را نیز در بردارد سوم، ریتم دو ضربی تند و تیز و با سرعت نسبتا زیاد است که جوش‌ و خروشی همانند رژه‌ی سربازان پیاده نظام را تداعی می‌کند و چهارم و مهم‌تر از همه تلفیق زیبا،بجا و فنی شعر با موسیقی است. از دیگر آثار حماسی این دوره می‌توان به سرودی بنام«سی‌ تیر»در ماهور از ساخته‌های شادروان حسین ملک با شعر استاد صبا اشاره کرد که متأثر از وقایع سی تیر 1321 است. در این دوره توجه و علاقه‌ به آهنگ‌های حماسی و انقلابی چنان بالا گرفته بود که به‌ رغم تولید نسبتا زیاد این‌گونه آثار توسط آهنگسازان ایرانی، برخی از آهنگ‌های خارجی نیز که کارکردی انقلابی داشتند وارد ذائقه‌ی مردم شد. چهره‌ی شاخص آهنگسازی حماسی در این دوره کسی‌ نیست جز محمد رضا لطفی استاد بی‌بدیل تار و از شاگردان‌ برجسته‌ی مکاتب اصیل موسیقی ایرانی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.