Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی نواحی ایران: موسیقی مذهبی تعزیه: نمایشی موسیقایی: نگاهی به تعزیه، با تأکید بر موسیقی آوازی

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : تعزیه، موسیقی، موسیقی مذهبی تعزیه، نواحی ایران موسیقی مذهبی تعزیه، موسیقی نواحی ایران، موسیقی نواحی ایران موسیقی مذهبی، موسیقی آوازی، مازندران، نقالی، موسیقی آوازی تعزیه

خلاصه ماشینی:

"موسیقی نواحی ایران موسیقی مذهبی‌ تعزیه:نمایشی موسیقایی‌ نگاهی به تعزیه،با تأکید بر موسیقی آوازی 1-بخش موسیقی این نوشتار بر اساس گفتگوهایی با محمد رضا درویشی، جهانگیر نصری اشرفی،حاتم عسکری فراهانی و راویان تعزیه نظیر هاشم فیاض و محمد رضا اسحاقی(مازندران)شکل گرفته است. » مسیر تکاملی تعزیه،از دوران آل بویه در قرن‌ چهار آغاز می‌شود و طی هفت قرن،مراحل تکامل و امکانات نمایشی خود را باز می‌یابد بهرام بیضایی بر اساس متون و سفرناهم‌های‌ سیاحان اروپایی این روند را این‌گونه تشریح می‌کند: «ابتدا تنها دسته‌هایی بوده‌اند که بکندی از برابر تماشاگران می‌گذشتند و با سینه زدن و زنجیر زدن و کوبیدن سنج و نظایر آن،و حمل نشانه‌ها و علم‌هایی‌ که بی‌شباهت به افزارهای جنگی نبود و نیز همآوازی‌ و همسرایی در خواند نوحه،ماجرای کربلا را به مردم‌ یادآوری می‌کردند. در واقع بزرگترین خوانندگان سده‌ی اخیر، تعزیه‌خوانهای برجسته‌ای بوده‌اند،سید احمد خان، اقبال آذر و قلی خان شاهی،از جمله کسانی هستند که‌ نمونه‌هی آوازی آنان در صفحه ضبط شده‌اند و برای‌ ارتباط میان آواز در تعزیه و موسیقی ردیف دستگاهی‌ مرجع ارزشمندی هستند. در این مورد میتوان مثالهایی را ارائه کرد: مازندران: در میان انواع موسیقی مذهبی در مازندران، تعزیه،بیشترین ارتباط متقابل با موسیقی منطقه‌ ایجاد کرده است. بر خلاف مناطق‌ مرکزی شهرنشین که موسیقی تعزیه کاملا مستقل‌ است،در نواحی و مناطقی نظیر مازندران،گیلان، کومش و طالقان،آوازهای منطقه ضمن تأثیر در تعزیه،به مقام‌های سای دگیر مناطق همجوار نیز وارد شدند. ارتباط عمیق میان ساز و آواز در مناطق‌ یاد شده و سازهایی نظیر انواع نی با بیان غمناک و ویژه‌اش،به این ارتباتط،کمک شایان کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.