Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی نواحی ایران: موسیقی مذهبی تعزیه: نمایشی موسیقایی: نگاهی به تعزیه، با تأکید بر موسیقی آوازی

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : تعزیه ،موسیقی ،آوازی ،موسیقی مذهبی تعزیه ،نواحی ایران موسیقی مذهبی تعزیه ،موسیقی نواحی ایران ،موسیقی نواحی ایران موسیقی مذهبی ،موسیقی آوازی ،مازندران ،نقالی ،موسیقی آوازی تعزیه ،موسیقی تعزیه ،تکامل ،نقالی حماسی و نقالی مذهبی ،تأکید بر موسیقی آوازی ،ارتباط تعزیه و موسیقی نواحی ،منطقه ،اجرای تعزیه و منع نمایش‌های ،متن ،ردیف ،متن مربوط به نمایش تعزیه ،انواع موسیقی مذهبی در مازندران ،نقل ،تعزیه و موسیقی ردیف ،نغمه‌ها ،گسترش و تکامل تعزیه سبب ،اجرای تعزیه ،موسیقی‌سازی ،تعزیه‌خوانهای ،منع مذهبی در گسترش موسیقی

خلاصه ماشینی:

"موسیقی نواحی ایران موسیقی مذهبی‌ تعزیه:نمایشی موسیقایی‌ نگاهی به تعزیه،با تأکید بر موسیقی آوازی 1-بخش موسیقی این نوشتار بر اساس گفتگوهایی با محمد رضا درویشی، جهانگیر نصری اشرفی،حاتم عسکری فراهانی و راویان تعزیه نظیر هاشم فیاض و محمد رضا اسحاقی(مازندران)شکل گرفته است. » مسیر تکاملی تعزیه،از دوران آل بویه در قرن‌ چهار آغاز می‌شود و طی هفت قرن،مراحل تکامل و امکانات نمایشی خود را باز می‌یابد بهرام بیضایی بر اساس متون و سفرناهم‌های‌ سیاحان اروپایی این روند را این‌گونه تشریح می‌کند: «ابتدا تنها دسته‌هایی بوده‌اند که بکندی از برابر تماشاگران می‌گذشتند و با سینه زدن و زنجیر زدن و کوبیدن سنج و نظایر آن،و حمل نشانه‌ها و علم‌هایی‌ که بی‌شباهت به افزارهای جنگی نبود و نیز همآوازی‌ و همسرایی در خواند نوحه،ماجرای کربلا را به مردم‌ یادآوری می‌کردند. در واقع بزرگترین خوانندگان سده‌ی اخیر، تعزیه‌خوانهای برجسته‌ای بوده‌اند،سید احمد خان، اقبال آذر و قلی خان شاهی،از جمله کسانی هستند که‌ نمونه‌هی آوازی آنان در صفحه ضبط شده‌اند و برای‌ ارتباط میان آواز در تعزیه و موسیقی ردیف دستگاهی‌ مرجع ارزشمندی هستند. در این مورد میتوان مثالهایی را ارائه کرد: مازندران: در میان انواع موسیقی مذهبی در مازندران، تعزیه،بیشترین ارتباط متقابل با موسیقی منطقه‌ ایجاد کرده است. بر خلاف مناطق‌ مرکزی شهرنشین که موسیقی تعزیه کاملا مستقل‌ است،در نواحی و مناطقی نظیر مازندران،گیلان، کومش و طالقان،آوازهای منطقه ضمن تأثیر در تعزیه،به مقام‌های سای دگیر مناطق همجوار نیز وارد شدند. ارتباط عمیق میان ساز و آواز در مناطق‌ یاد شده و سازهایی نظیر انواع نی با بیان غمناک و ویژه‌اش،به این ارتباتط،کمک شایان کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.