Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی کلاسیک غرب:‌ فرم ها: سونات: برگرفته از فرهنگ موسیقی/ کریستین امره و فرهنگ موسیقی/

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 52 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، پیانو، فرم، تصنیف، فرم سونات، اپوس، کلاسیک، سونات اپوس، آهنگساز، سونات پیانو

خلاصه ماشینی:

"بتهوون 32 سونات برای پیانو تصنیف کرد که سه‌ سونات نخستین او عنوان اپوس به خود گرفتند که‌ به سونات‌های هایدن و فیلیپ امانوئل باخ شباهت‌ داشتند. » درباره‌ی این اثر سردونالدتاوی sir Denald tovey منتقد معروف نوشت:«این سونات باقدرت‌ تراژیک موومان اول خود به شخصیت پروسپر prosper در نمایشنامه‌ی شکسپیر شباهت دارد همانند هوای بد و توفانی است. 5-سونات در فامینور اپوس 57(سونات آپاسیوناتا Appassionata ) این اثر یکی از باشکوهترین سونات‌های پیانوی‌ بتهوون به شمار آمده است که در 1804 تصنیف شد و آهنگساز را در اوج قدرت خلاقیت خود نشان می‌دهد. اریک بلوم Eric Blom منتقد موسیقی درباره‌ی این وابستگی و تعلق‌ روحی میان دوسونات نوشت: «درست است که در اینجا و آنجای موومان آهسته‌ آنها صرفا مقدمه‌ای برای فینال سونات تصنیف شده‌ و این فینال بسط پیدا می‌کند و موومانی گسترش‌ یافته عرضه می‌دارد،اما سونات اپوس 27 شماره‌ی 2 و سونات اپوس 101 جدا از یکدیگرند. او خود توضیح می‌دهد که اکنون پیانو را«یک ساز نارضامند یافته است» وقتی آخرین سونات بتهوون را می‌شنویم،بویژه‌ سونات‌های مرکلاویر و سونات اپوس 111 را، درمی‌یابیم که آهنگساز در نوشتن فرم سونات اکراه‌ دارد،نه به این معنا که پیانوسازی نارضامند است، بلکه او آن‌قدر از فرم سونات خسته شده بود و آن‌قدر لحن پیانو را کاویده بود که ادامه نواختن آن برایش‌ غیر ممکن می‌نمود. بتهوون ده سونات برای ویولن و پیانو تصنیف‌ کرد که مهمترین آنها عبارتند از: 1-سونات بهار شماره‌ی 5 درفا ماژرو اپوس 24 این سونات به تفسیر اندکی نیاز دارد:سه موومان‌ آن با طراوتی چون بهار اشباع می‌شوند و یک فینال‌ اصلی به فرم رندو دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.