Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و عرفان: ای خدا جان را عطا کن آن مقام

مصاحبه شونده:

(5 صفحه - از 6 تا 10)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، عرفان، شعر، شعر مولانا، موسیقی و عرفان، استاد، شعر حافظ، هنر، عشق، شاعر

خلاصه ماشینی:

"عارف می‌گوید: هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند» عارف هرگز احوالات خود را بروز نمی‌دهد،آن راز الهی را در پرده می‌زند موسیقی هم در پرده نواخته‌ می‌شود هر دو در استتارند و مستور،منتهی در همان‌ استتار هم زبانشان برای اهل آن قابل فهم است: «آن کس است اهل بشارت که اشارت داند نکته‌ها هست ولی محرم اسرار کجاست» آنهایی که اهل اشارتند این اشارت را از موسیقی‌ می‌گیرند و از آن عارف هم می‌گیرند و همان‌طور که‌ شما اشاره کردید عرفان و موسیقی کاملا باهم عجین‌ شده‌اند. یعنی‌ همان‌گونه که عرفان حریم خاص خودش را دارد و نامحرم را به آن راهی نیست شاید بتوان گفت در موسیقی هم همین حالت وجود دارد که واقعا گوش‌ نامحرم از شنیدن آن سروش الهی محروم است و به‌ قول حافظ: «تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی‌ گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش» که شاید بتوان این بیت را به تعبیری وصف‌ حال موسیقی از نوع الهی و از نوع قدسی و پاک آن‌ دانست. هرچند در سالهای اخیر گرایش جوانان به موسیقی بیشتر از گذشته است و موسیقی عرفان و اصیل ما نیز خیلی مورد استقبال‌ جامعه قرار گرفته است ولی بایستی حتی المقدور در موسیقی از شعر خوب استفاده شود و هرکسی نیز به عنوان هنرمند عرضه نشود یعنی جایگاهی نباشد که‌ هرکسی بتواند به عنوان سره با ناسره یکی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.