Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی ایران: چهار فصل (به بهانه ی خلق مجموعه ی ارکستر «چهار فصل»)

(6 صفحه - از 26 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،موسیقی ایران ،قطعه ،آواز ،ملودی ،هنری ،ویلن ،فلوت ،مجموعه ،هارمونی ،استاد ،کلام ،اشعار ،عشق ،آهنگسازی ،مجموعه‌ی ارکستری ،آواز خوان ،اثر ،بند اول آواز ،موسیقی محلی و موسیقی ،قالب ،ملودی اصلی ،هارمونی ویلنها و ویلن ،بند ملودی اصلی ،منطقه‌ی ،فضای ملودی اصلی ،ویلن اول ،اجرا ،آشنا ،ملودی محلی با ویلن

خلاصه ماشینی:

"زندگی(لری) از منطقه‌ی لرستان و خرم آباد ملودی بسیار زیبایی که به دلیل کلام نغز و بی‌ریای آن«زندگی» نام گرفت و به یاد مردم خوب این منطقه و استاد گرانمایه فرامرز پایور با آن تنظیم شنیدنی،انتخاب‌ شد،با مقدمه‌ای هشت میزانی توسط ویلنها-ویولا و ویلنسل و تکرار آن در اوج،آغاز شده و سازها در جمله‌ی دوم گوشه‌ی طوسی(داد)را معرفی و فرود می‌کنند و ساز بربط در حالیکه کلام زیبای باباطاهر روی آن دکلمه می‌شود یاد استاد عبد الوهاب شهیدی‌ را زنده می‌سازد. بند دوم آواز به همراهی ابوآ آغاز،و در پایان‌ همین بند ملودی اصلی را با حرفی تازه به اتمام‌ می‌رساند و این بار روی نقش کوبه‌ای و افکت رعد و صاعقه،آواز جمعی در شکل بی‌کلام فضائی روستائی‌ را تداعی کرده و به آواز خوان جواب می‌دهد آنگاه نوبت به بند سوم می‌رسد که با شکوهی‌ بیشتر یاد خواننده‌ی قبلی این قطعه که موسیقی پاپ‌ در ایران را در چند دهه‌ی گذشته شکل داد و معرفی‌ نمود زنده می‌کند. حال قطعه به کمک موتیف پاساژگونه‌ی زهی به‌ ملودی دیگری از همین منطقه و با نام مشابه(دی‌ بلال)وصل می‌شود و آواز خوان با حالتی عجولانه‌ ملودی دی بلال دوم را معرفی و قطعه به مقدمه‌ای‌ کاملا متفاوت رسیده و این بار آواز خوان دو بند آوازی‌ با ریتمی معقول و در خور شخصیت این فضا،ضمن‌ بازی هارمونی گونه‌ی پیانو-ایمتاسیون یا تقلید بین ویلنها و آلتو و ویلنسل-رنگ‌پردازی کوبه‌ای‌ چون دایره زنگی و تمبک،قطعه را به نقطه‌ی پایانی‌ نزدیک می‌کند درحالی‌که همه‌ی فلوتها،موتیف‌ دو میزانی آشنایی از دی بلال اول،به منظور نوعی‌ تجدید خاطره و یادآوری و چه از دید فن کمپوزیسیون‌ بازگشت به تم اول را اجرا دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.