Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی گذرا بر کوچ و موسیقی در ایران

نویسنده:

(5 صفحه - از 36 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : کوچ ،موسیقی ،ایران ،رم ،طوایف ،منطقه ،کوچ و موسیقی ،استان ،موسیقی کوچ ،سرزمین‌های ،ترکان ،نواها ،ایلات ،فارس ،موسیقی در ایران ،فعلی ،عشایر فارس ،آوازی ،اقوام ،خراسان ،شیرازی ،مازندران ،پارس ،رموم ،فرهنگی ،تاریخ ،رموم پنجگانه‌ی عهد ساسانی ،عرب ،سرزمین ایران فعلی ،دسته از کوچندگان پارسی

خلاصه ماشینی:

"نمونه‌ی شعر و گویش گزی از زبان درویش‌ عباس گزی: و الله نذونان که ژراین دانه چو دامو کف تاده‌ی بسمل بی‌بی یه‌ژ،کام به کامو در می‌کده‌ها مستی و آشوبو،نزونان‌ از گردش چشهای تو یا گردش جامو زاهد چو آما گرره بشو،بژبه وگرنه‌ هر آش خیالی که پشو دونبه که خامو نذونان-نمی‌دانم‌ ژر-زیر کف تاده-که افتاده‌ گر ره بشو-اگر راه برود بژبه-برود پشو-پزد دونبه-بدان موسیقی دسته‌ی ب:این نوع موسیقی مربوط است به اقوام کورتی،لولوبی،سارانگی،اعراب سامی‌ و شبانکارگان طبرستان و قهستان(جنوب خراسان‌ فعلی)که در طول تاریخ ضمن اضافه شدن اقوامی از ترک،ترکمن و بربرهای چین خوارزم و ترکستان که‌ در اصل در جای دیگری از ایران باستان ساکن بوده‌اند و به مرور زمان در اثر مسائل مختلف به جای دیگری‌ از کشور کوچ داده شده‌اند و در اثر سکونت همزیستی‌ در منطقه‌ی جدید ضمن حفظ برخی از نغمات‌ موسیقایی خود یا تأثیراتی بر موسیقی منطقه از طریق‌ نوای سازها و نوع آوازهایشان نهاده‌اند و یا تأثیراتی‌ پذیرفته‌اند و امروزه به همین دلیل تشخیص اصالت در این دسته از موسیقی بسیار سخت است چون اکثر اینان هم یکجانشین شده‌اند و هم همزیستی نسلی با اقوام دیگر یافته‌اند و لازم به ایجاد بستری مناسب از سوی دستگاههای فرهنگی کشور است تا بتوان سره‌ را از ناسره تشخیص داد علت چند عقیده‌گی درباره‌ی‌ برخی از موسیقی‌های مناطق ایران امروز به همین‌ سبب است،چون ابعاد و ریشه‌های تاریخی کوچ و سکنی در بررسی‌ها انجام نمی‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.