Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و تصوف: دف، نبض شوریدگی

نویسنده:

(4 صفحه - از 55 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : دف، موسیقی، تصوف، سماع، صوفیان، نوای، موسیقی و تصوف، مولانا، تنبور، وجد، عرفان، موسیقی و تصوف دف، آواز، عارف، اشعار، دف دف دف، جذبه، روح، عاشق، مراسم، مجلس، پرده، نواختن دف، عرفان و تصوف، دایره‌ی دف اشارت، تصوف عالی‌ترین، مجلس سماع، هستی، حرکات، وجد و حال

خلاصه ماشینی: "شیخ سعد الدین حمویه، عارف قرن هفتم چنین‌ می‌سراید: «دل وقت سماع بوی‌ دلدار برد جان را به سرا پرده‌ی‌ اسرار بود این زمزمه،مرکبی است مر روح تو را بردارد و خوش به عالم یار برد» شعر و آواز و سرود و رقص‌ که تحت عنوان«سماع» در عرفان و نزد صوفیان‌ نقش مهمی را ایفا می‌کند، از دیرباز مورد توجه عرفا بوده است. برخی به‌ صورت مدایحی در اوصاف انبیإ و اولیإ و غزل‌ها و اشعار عارفانه‌ اهل حق است که با صدای گرم و جانسوز خوانده می‌شود و حاضران‌ در مجلس به هنگام ترجیع یا همسرایی،خواننده را همراه‌ می‌کنند،نظیر: یا علی و یا علی و یا علی‌ از تو شد آئینه‌ی دل منجلی» شایان ذکر است که اکثریت‌ قریب به اتفاق مشایخ،شعرا و دانشمندان صوفیه،با الحان، تلفیق مقامات موسیقی و موازین‌ آن شیوه‌ی نواختن سازهای‌ متداول عصر خود آشنایی کافی و گاه چشمگیر داشته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.