Skip to main content
فهرست مقالات

کرامت موسیقی

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 26 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : ردیف، آوازی، نت، ردیف‌سازی، خوانندگان، اجرا، کرامت موسیقی، کشش، اجرای ردیف میرزا عبد، سرعت، ردیف آوازی، نوازنده، هجاهای، موسیقی ایران، شعر، اجرای ردیف آوازی با رعایت، کلام، ردیف میرزا عبد الله، روایت، استاد شجریان، خوانندگان محترم آواز ایران، ردیفهای آوازی و قطعات آوازی، جمله، گوشه، ردیف با ردیف‌های آوازی، ردیف میرزا عبد اله، حوزه ردیف موسیقی ایرانی، ادای درست کشش هجاهای شعر، محسن کرامتی، ردیف‌سازی با ساز اجرا

خلاصه ماشینی: "به بهانه تنظیم‌ و اجرای ردیف میرزا عبد الله به‌ صورت آوازی که توسط ایشان‌ کلام‌گذاری و خوانده شده است‌ و در حوزه ردیف موسیقی ایرانی‌ یک کار نوع و بدیع است،با نگاهی منتقدانه به طرح سئوالاتی‌ در خصوص این اثر پرداختیم‌ که امیدواریم برای نوازندگان‌ و خوانندگان محترم آواز ایران‌ مثمرثمر قرار بگیرد. چرا آنها اقدام به تنظیم چنین ردیفی نکردند؟ ببینید،یک دلیل خیلی روشن آن،این است که این کار را انجام می‌دهد یا باید به نت‌خوانی تسلط داشته باشد و یا بتواند ردیف‌سازی را با ساز بنوازد. در مورد مثال شما برای اجرای در آب،شادروان‌ دوامی گاهی در ردیف آوازی خود،در آب را اجرا می‌کنند ولی البته با سرعت ساز. شما در جایگزینی شعر،بر روی نغمات ردیف‌سازی، تا حد زیادی از کلام خودتان استفاده کرده‌اید،در سرودن این اشعار و اشعار انتخابی دیگر،تا چه اندازه‌ به قرار گرفتن هجاهای کوتاه و بلند در جای مناسب‌ توجه شده است؟ می‌توانم بگویم که تقریبا 99%موارد سعی کردم که این‌ طور باشد. مورد مشابهی هست که شما مثال بزنید؟ بله هم در کنسرت این کار را انجام دادم و هم در کاست دلدار که مثلا گوشه ماورا النهر که در ردیف‌سازی‌ نواخته شده با آواز اجرا شده است. همان‌طور که اشاره کردید خواننده ملزم به‌ تبعیت از سرعت ردیف‌سازی نیست و اصلا امکانات اجرایی آن در حنجره خواننده نیست‌ آیا سرعت اجرا می‌تواند از این هم کندتر شده و به ردیف آوازی خودمان نزدیک‌تر شود و باعث‌ شود که کلام بیشتر از حالت فعلی این ردیف‌ مفهوم گردد؟ شدنی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.