Skip to main content
فهرست مقالات

قوپوز نوازان دل سوخته آذربایجان (2 و 1)

(5 صفحه - از 30 تا 34)

خلاصه ماشینی:

"عاشیقهای روزگاران بازپسین در آذربایجان،به یاد وی‌ منظومهء بلندی زیر نام«دیریلی قوربانی»ساخته‌اند که در آن از هنر والای عاشیقی وی،آهنگهای جدیدی که برای‌ نواختن بر روی قوپوز ابداع کرده و نیز از مبارزات حق‌طلبانه‌ و دلدادگیهای او سخن به میان آمده است. از جمله شعری که به آهنگی سوزناک ترنم می‌شود و باز خطاب به شاه اسماعیل ختائی(شیخ اوغلو)است و در آن از ظلم و ستمی که«قارا وزیر»بر او روا داشته،فریاد برمی‌دارد و سخن از درد و مصائب و محن مردمی دارد که در زیر تضییقات و ظلم و ستم فئودالی زیست می‌کردند. عاشیق قوربانی،علاوه بر منظومه‌های غنائی و اشعار آئینی و مذهبی و سروده‌های پندآموز و اخلاقی خود که‌ اغلب در آنها از زمانه شکوه می‌کند و غمها و محنتهای‌ مردمی را که در اثر مظالم ستمگران روزگار به حیات‌ مشت‌بار خود ادامه می‌دادند،بیان می‌کند،شعرهای تند سیاسی نیز دارد که بسیاری از جملات آنها جزو ضرب المثلها و گنجینهء فولکلور آذربایجان درآمده است. ساری عاشیق،دین مدار و خدامحور است و اندیشه‌های‌ والای روشنی دارد که با مهارتی خاص آنها را بیان می‌کند و علی‌رغم حجم اندک بایاتی،توانسته است در چهار مصراع‌ جهانی معنی بگنجاند:در این اشعار موسیقائی،زیبایی‌ هنری والائی خفته است: من عاشیقم قانلی گول‌ قانلی دانیش،قانلی گول‌ یئمیش بولبول باغرینی‌ اوندان آچمیش قانلی گول‌14 بو عاشیق اودا یاندی‌ اود توتدو،اودا یاندی. 15 ساری عاشیق گذشته از آهنگهای سوزناکی که بر بایاتیها ساخته است،در ریتمها و آهنگهای سنگین«دیوانی»نیز، اجراهائی ابداع کرده و بر آنها خود شعر نیز ساخته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.