Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی موسیقی و نقش خوانی قالیباف خانه های ایران: همگون و ناهمگون

نویسنده:

(8 صفحه - از 13 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : قالی، قالیبافی، نقش‌خوان، نقش، موسیقی، نقش خوانی قالیباف، رنگ، موسیقی قالیباف خانه‌های ایران، بافت، کارگران

خلاصه ماشینی:

"تا حدود چهل‌ سال پیش عموم نقش‌خوانها را زنان و مردان تشکیل‌ می‌دادند اما به دلیل حساسیتهای مذهبی شدیدتر آن‌ دوره در شهرستانهای کوچک‌تر و غنایی بودن آوازهای‌ قالیباف خانه‌ها و همچنین متزلزل بودن موقعیت‌ موسیقی در ایران و حرام بودن صدای زن در مذهب‌ اسلام،مردان نقش‌خوان،بیشتر از زنان حضور داشتند اما امروز به این دلیل که قالی موقعیت اقتصادی خود را از دست داده است و مردان به کار بیرون از خانه‌ مشغول شده‌اند،قالیبافی و نقش‌خوانی بیشتر در اختیار زنان قرار گرفته است. کارگران بزرگ‌تر هم اگر در فضای روحی مناسبی‌ باشند،برای تغییر دادن فضای ساکت و بی‌روح کارگاه‌ قالیبافی با نقش‌خوان همنوایی می‌کنند؛یک سؤال و جواب بسیار حسی که به پژواک بدل می‌شود(در این‌ شرایط آوازها فرم کانن به خود می‌گیرند)و در غیر این‌ صورت آنها با یک پاسخ خلاصه،اشاره،یا یک حرکت سر -در معنی تأیید-بسنده می‌کنند. در قالیبافی با دار افقی‌ بافنده،قالی را بدون نقش،ذهنی و به بداهه می‌بافد و اگر از نقش برای بافتن استفاده کند،از همان شرایط نقش‌خوانی دار عمودی،پیروی خواهد کرد؛با این‌ تفاوت که در قالیبافی افقی همیشه نقش‌خوان و بافنده‌ یکی است،زیرا در این نمونه از قالیبافی،سرعت کار مانند کارگاههای بزرگ کنترل شده و دارای اهمیت‌ نیست و قالیها،اندازهء کوچکی دارند(این‌گونه از قالیها را افشاری می‌نامند). در غیر این صورت-یعنی اگر در پشت دار قالی بافنده وجود داشته‌ باشد و هرکدام نقشی متفاوت را بخوانند-نقش‌خوان می‌تواند به ترتیب‌ برای تک‌تک آنها نقش را بخواند. در این صورت نیز اگر چند دار قالی با نقشهای مشترک وجود داشته باشد، کارگران همهء دارها می‌توانند هم‌زمان با صدای نقش‌خوان همراه شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.