Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه موسیقی

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 6 تا 11)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، مولانا، سماع، فلسفه موسیقی، اسلامی، موسیقی غنایی از موسیقی غیرغنایی، موسیقی غنایی، خیال، قرآن، کلام، دین، عقل، لهو، هنر، حرام، شعر، افلاک، حکم، مضمون، متن، ضمیر، آهنگ، حق، دین اسلام دین عقل، شعر مولانا، دین اسلام، آلات موسیقی، علم، انسان، موسیقی غنایی موسیقی

خلاصه ماشینی: "مطلبی به خاطرم رسید جناب‌عالی در متن سؤال‌ موسیقی را هنر اصوات تعریف نمودید که البته تعریف‌ خوبی هم است ولی خوب است بدانیم که در نظر عارفان حقیقی،سماع و صوت و وزن و قافیه،موضوعیت‌ نداشته بلکه اصولا می‌کوشیده‌اند که خود را از تنگنای‌ اصوات و الحان و قوافی و اوزان،رها سازند و صرفا به معنا و معنویت بیندیشند:همان حضرت مولانا در موضوع دیگری از مثنوی می‌گوید: قافیه اندیشم و دلدار من‌ گویدم نندیش جز دیدار من کار قافیه این است که کلام شعری را موزون و منظوم می‌سازد کمااینکه اثر سجع این است که‌ کلام منثور را مسجع ساخته و به آن آهنگ و نظم‌ صوتی خاصی می‌بخشد،مولانا خود از وزن و صوت و ضرب آهنگ می‌گریزد: حرف و لفظ و صوت را برهم زنم‌ تا که بی‌این هرسه با تو دم زنم‌ حرف چبود تا تو اندیشی از آن‌ قافیه اندیشم و دلدار من‌ گویدم نندیش جز دیدار من فضای شریعت اسلامی و فقه شیعه تا چه حدی‌ به موسیقی به عنوان ابزار و رسانه القای کلام و پیام مسلمین به مخاطبانش،اهمیت می‌دهد و آیا اصولا موسیقی(باکلام و بی‌کلام)دراین‌باره شأنی‌ دارد یا خیر؟از طرف دیگر مستحضر هستید که‌ بعد از انقلاب اسلامی،موسیقی جایگاه متفاوتی در رسانه‌ها پیدا کرده و سعی شد که از تداعی فضای‌ مطربی و لهوی جدا شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.