Skip to main content
فهرست مقالات

الامبرا، با سه بیان موسیقایی

نویسنده:

(3 صفحه - از 53 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : الامبرا، قطعه، موسیقی، الامبرای، بیان موسیقایی، اسپانیا، مورها، فلامنکو، عرب، نژاد

خلاصه ماشینی:

"تا حدودی،چرا که او با زیرکی خاصی می‌خواهد قدرت‌ شگفت‌انگیز خلق اثر و نوازندگی خارق العادهء خودش را به‌ نمایش بگذارد و این دلیلی است که الامبرای او را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد نه این‌که الامبرا دلیلی باشد برای ساخت‌ اثری موسیقایی. اما از طرفی دیگر او می‌خواهد سلطهء زیرکانه و استعمارگرانهء مورها در اسپانیا و تمام تعصبات‌ خشک آنها که برگرفته از تفاوت کیش و آیین و نژاد،در آن هزارهء به اصطلاح نوین به وجود آمده بود را فراموش کند و به دور از هر قضاوت یک‌جانبه‌ای بگوید که الامبرا فقط یک معماری تزئین شده با نوشته‌های عربی-اسلامی روی‌ دیوارها،با آن حوضها و استخرهای زیبایی که انعکاس‌ نور از آب راکد درونشان درخشندگی خاصی به محیط می‌بخشند،فضای سبز و ایوانهای باشکوهش که هرکسی‌ را مبهوت می‌کند،نیست؛بلکه بیشتر بیان تسلط دوره‌ای‌ شرق بر غرب،یک تأثیر شدیدا شرقی-اسلامی با پایه‌های‌ محفوظ و ریشه‌دار مورها و پیامدهای بعدی این دوره با تحولات گستردهء بجامانده‌اش در موسیقی،فرهنگ و یا حتی سیاست است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.