Skip to main content
فهرست مقالات

رنسانس در موسیقی و نقاشی

نویسنده:

(4 صفحه - از 60 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، رنسانس، نقاشی، آهنگسازان و نقاشان دورهء رنسانس، دورهء اوج رنسانس، رنسانس در موسیقی، موسیقی و نقاشی، دورهء رنسانس، ایتالیاییها، اوج

خلاصه ماشینی:

"بدیهی‌ است که این آهنگسازان نمایندگان دورهء اوج رنسانس‌ در موسیقی و آهنگسازان دورهء پالسترنیا،ویکتوریا و بیرد نمایندگان اواخر دورهء رنسانس هستند. در موسیقی این وضعیت تا دورهء اوج رنسانس ادامه‌ پیدا کرد. در اوج دورهء رنسانس هنوز آنها بر عرصهء موسیقی‌ غالب بودند،اما نقاشی در اختیار ایتالیاییها بود و در اواخر دورهء رنسانس،هم موسیقی و هم نقاشی مستقیما زیر سلطه ایتالیاییها قرار گرفت. در مورد موسیقی این بررسی‌ شامل یادگیری چگونگی خلق آثار موسیقایی به عنوان‌ توالی صداهای حاصل از نتها بود. در همان زمان و شاید دقیقا به‌ همان دلیل،مشکل بتوان آهنگسازی را پیدا کرد که‌ موسیقی او تعادل هارمونیکی را به عنوان تشخیص خود، نداشته باشد. هرچند در اوایل دورهء رنسانس و بار دیگر در اواخر آن،مشابهتهایی را در پیشرفت موسیقی و نقاشی‌ می‌بینیم،در اوج رنسانس تفاوتهای مهمی مشاهده‌ می‌شوند. این تفاوتها ممکن است به این دلیل به وجود آمده باشند که در دورهء اوج رنسانس،موسیقی و نقاشی‌ تحت تسلط فرهنگهای ملی مختلفی که قبلا شرح داده‌ شد،بودند. ما دربارهء زندگی آنها چیز زیادی نمی‌دانیم و در نتیجه دربارهء قابلیتهای اخلاقی‌ آنها حرف چندانی نداریم که بزنیم،ولی آثار موسیقی‌ آنها هرچند پیشرفتهای زیادی را نسبت به موسیقی قرن‌ پانزدهم نشان می‌دهد،افزایش عظیم و پرشکوه و جلال‌ جاه‌طلبی و خلق شاهکارهایی را که مشخصهء نقاشی‌ اوج دورهء رنسانس است،نشان نمی‌دهد. همچنین از آنجا که آهنگسازان بزرگ در دورهء اوج رنسانس در رم‌ کار نمی‌کردند،کسی از آنها توقع نداشت شاهکارهایی‌ را که از هنرمندانی که برای دربار پاپ کار می‌کردند، انتظار داشتند،خلق کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.