Skip to main content
فهرست مقالات

نوشتار و موسیقار

(4 صفحه - از 74 تا 77)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، تارهای، هنری، آواز، هارمونی، کتاب، هنرجویان، مرکز موسیقی حوزهء هنری، حنجره، تکنیک آواز

خلاصه ماشینی: "استاکز با ترجمه مصطفی کمال‌پور تراب و اخیرا«هارمونی-کاربردی ریمسکی کورساکف»را،که‌ در میان کتابهای نامبرده و کتابهای دیگری که نام نبردم‌ باید بگویم«هارمونی کاربردی»ریمسکی کورساکف با ترجمهء آقای وارطان ساهاکیان(مدرس دانشگاه سوره) که اخیرا با انتخاب درست آقای رضا مهدوی مسئول‌ محترم مرکز موسیقی حوزهء هنری سازمان تبلیغات‌ اسلامی به چاپ رسیده و منتشر شده اقدامی شایسته‌ و قابل تقدیر است،کتابی است با شیوه‌ای ساده و قابل‌ استفاده برای همهء هنرجویان این رشته،حتی کسانی که‌ تئوری موسیقی را تا حد شناخت گامهای ماژور و گامهای سه‌گانهء مینور تئوریک،ملودیک و هارمونیک‌ و انواع فواصل را دقیق آموخته باشند می‌توانند از این‌ کتاب به‌طور خودآموز بهره‌مند شوند. در اینجا قابل ذکر و یادآوری است که از پنجاه‌ سال قبل به نسب کتابهایی که در زمینهء هارمونی‌ (علم هماهنگی موسیقی)که تاکنون منتشر شده است، جای کتاب سازشناسی بسیار خالی است و ضرورت‌ انتشار آن ضرورتی حتمی و انکارناپذیر است زیرا هنرجویان رشته آهنگسازی پس از فراگیری هارمونی‌ و کنترپوان و شناخت لازم از فرمهای مختلف موسیقی‌ باید مبادرت به نوشتن قطعه یا قطعات موسیقی به شکل‌ پارتیتورنویسی(کتاب حاوی شکل نوشتاری)موسیقی‌ برای سازهای کل ارکستر کنند،بنابراین آگاهی دقیق‌ از اختصاصات سازهای ارکستر و کم‌وکیف آنها یک‌ ضرورت حتمی و اجتناب‌ناپذیر است یعنی آهنگساز باید به‌طور دقیق و کامل از صدادهی و رنگ و تمبر هارمونی کاربردی نیکلای ریمسکی کورساکف وارطان ساهاکیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ادوات ارکستر،از امکانات اجرائی و عدم امکان اجرائی‌ یعنی ممنوعیات و محدودیتهای آنها و شناخت لازم‌ از موقعیت و پوزیسیونهای مختلف در سازهای بادی‌ برنجی و چوبی و حتی زهی‌ها و کوبه‌ایها و چند ساز دیگر مثل پیانو و هارپ و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.