Skip to main content
فهرست مقالات

سایه روشن مهتاب

(5 صفحه - از 51 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، سایه‌روشن مهتاب، موسیقی ایرانی، ایرانی، آهنگساز مجموعهء سایه‌روشن مهتاب، مجموعه، تنبور، آهنگساز، تجربه، جوان

خلاصه ماشینی:

"اما مهم‌ترین آنها عبارتند از:استفاده از سه‌تار در گروه(بدون حضور تار و سنتور)و استفاده خاص از تنبور و ایجاد تمهیداتی برای‌ نشاندن آن در کنار سایر سازها،نت‌نویسی برای تمام سازها (حتی تنبک و دف)به منظور حصول دقیق‌تر ایده‌های‌ موسیقایی موردنظر،تلاش در استفاده از هر ساز با توجه‌ به شخصیت صوتی و تکنیکی شناخته‌شدهء آن به عنوان یک‌ رنگ مستقل صوتی(و نه فقط تقسیم گروه به دو بخش‌ مضرابی و کششی برای اجرای ایده‌ها)و توجه به نوانس در اجرا و موارد دیگری از این دست که جای تأمل و توجه‌ دارد. درهرحال احسان ذبیحی‌فر با آگاهی و تسلط فوق العاده‌ بر آهنگسازی و شاخه‌های آن،و با ذهن خلاق و نگاه و درکی عمیق از موسیقی ایرانی اثری زیبا،بدیع و تأثیرگذار را خلق نموده است که این اثر با همکاری گروه مهتاب‌ به عنوان گروهی جوان و خوش‌آتیه و حضور صمیمانه و مؤثر آقای بیژن کامکار و همراهی خانم نجمه تجدد به‌ مجموعه‌ای شنیدنی و ماندگار در زمینهء موسیقی گروهی‌ ایرانی تبدیل شده است. وجود شیوه‌های مختلف در گروه‌نوازی سازهای‌ ایرانی و نبود معیارهای معین در طبقه‌بندی این شیوه‌ها،مشکلات‌ ساختاری سازهای ایرانی،موضوع چندصدایی یا پولیفونی ایرانی‌ که با وجود کثرت آثار تولید شده هنوز مراحل تجربی خود را می‌گذراند،مشکلات ناشی از پیوند مفاهیم جدید شعری با موسیقی کلاسیک ایران،نبود پشتوانه در سنت موسیقیایی ایران‌ در به کارگیری هم‌زمان مدها و تنالیته‌ها و بسیاری از موضوعات‌ دیگر از جمله مشکلاتی است که فرا راه موسیقیدانهای ایران و به‌ویژه جوانان است. این ساز در حوزهء فرهنگی و اعتقادی‌ اهل حق به اعتبار مقامهای اجرا شده توسط آن‌سازی روحانی‌ است اما این ساز در عین حال یک ساز ملی ایران نیز هست که‌ می‌تواند در خارج از قلمرو فرهنگی و اعتقادی اهل حق به عنوان‌ یک ساز مورد استفاده قرار گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.