Skip to main content
فهرست مقالات

نخستین کنسرت پژوهشی آواز در حوزه هنری استان گلستان

(2 صفحه - از 78 تا 79)

کلید واژه های ماشینی : حوزه هنری استان گلستان، کنسرت پژوهشی آواز، آواز در حوزه‌ی هنری، نخستین کنسرت پژوهشی، موسیقی، تصنیف، آواز حوزه هنری استان، آهنگ، شعر، غزل، خواننده، دستگاههای موسیقی سنتی ایران، ترانه، معشوق، تصنیف آهنگساز شعر، ادامه آقای ذوالنوری، سرود، ذوالنوری، موسیقی ایرانی، آواز شاهد برگزاری نخستین کنسرت، رضا شاه‌پسندی آقای مجرد، جاودانه، موسیقی سنتی، آهنگساز، دقت، زیبایی، تعداد سیلابهای غزل دقت، حوزهء هنری استان، انسان، برنامه

خلاصه ماشینی: "در بخش دیگر شرکت‌کنندگان از بیانات ارزندهء آقای مجرد در خصوص موسیقی و آواز بهره‌ گرفتند: «بسیاری از خوانندگان حتی‌ آنهایی که شهرت دارند ما به‌ آنها احترام می‌گذاریم و خود بنده دستشان را می‌بوسم،در کارشان اشتباه دارند و دقت‌ نمی‌کنند به این نکته که شعر در چه دستگاهی باید خوانده‌ شود مثلا دستگاه همایون یک‌ تعداد غزلهایی را می‌طلبد که برای همایون ساخته شده‌ و با آن عجین شده باشد و برای این منظور باید به تعداد سیلابهای غزل دقت کرد که این غزل در کدام دستگاه‌ خوب در خواهد آمد. ایشان در پاسخ به این سؤال که‌ تفاوت تصنیف،ترانه و سرود چیست ضمن ابراز تأسف از اینکه‌ اکثر هنرمندان ما تفاوت اینها را نمی‌دانند و حتی صدا و سیما نیز در معرفی آنها دقت نمی‌کند و کاملا مشاهده می‌شود که یک‌ مجری یک اثر را زمانی تصنیف و در یک جای دیگر ترانه و زمانی هم‌ سرود اعلام می‌کند گفت: در تصنیف آهنگساز شعر آماده‌ای را انتخاب می‌کند و برایش‌ آهنگ می‌سازد ولی در ترانه اول‌ آهنگ ساخته می‌شود و بعد از شاعر می‌خواهند تا برای این آهنگ‌ شعر بگوید و به همین خاطر قالب‌ به‌خصوصی ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.