خلاصه ماشینی:
"ما از طریق مطالعهء میدانی اسب چوبی و تدقیق در سندی که در این رابطه و در مروج الذهب درج گردیده است نه تنها میتوانیم ایدههای مختلفی پیرامون تفاوتهای تاریخی آن طی نزدیک به یازده قرن ارائه نموده و میزان تغییرات،نحوهء تغییرات،تأثیر ذوق نمایشی و موسیقایی بومی و قومی و نیز نمادپردازیها،جایگاه مناسبتی و مناسکی،بررسی شخصیت مجریان و بسیاری از موارد دیگر ارائه نماییم،بلکه همچنین تا حدود زیادی قادر خواهیم بود تا نقش آیینها،توتمها،تابوها و باورمندیهای هستیشناختی و اولیه را در شکلگیری انواع موسیقی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم!در کنار اینها البته ثبت دقیق انواع موسیقیهای متنوع و تغییر شکل یافتهای که در اسب چوبی نواحی مختلف مورد استفاده قرار میگیرد خود بخشی از جدیترین اسناد موسیقایی باورمدارانه و آیینی خواهد بود.
البته من منکر اتفاقات نادر و در عین حال مؤثر در زمینهء فعالیتهای تحقیقاتی مثبت از سوی برخی نهادها و مراکز تحقیقی نیستم، ولی باید اذعان نمود که به نسبت انرژی و پتانسیلهای بالقوهای که در سطح کشور وجود دارد مجموع تحقیقات فرهنگی و هنری تأثیرگذار و ماندگار ناچیز است.
در کشوری که انقلاب آن داعیهدار حرکتی فرهنگی است و همهء مسئولان خرد و کلان به درستی بر بضاعتهای معنوی،فرهنگی و هنری این کشور فخر میفروشند،پس جایگاه ساختار تحقیقاتی قابل اتکاء،جایگاه محقق و نیز جایگاه تحقیق در کجا قرار دارد؟ آمار نشان میدهد که اکثر تحقیقات فرهنگی و هنری،خاصه در زمینههای هنرهای نمایشی و موسیقی و تحقیقات فولکلور با اراده و عزم محققانی صورت گرفته است که کمتر مورد توجه و حمایت این همه پژوهشگاهها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفتهاند."