Skip to main content
فهرست مقالات

به یاد استاد محمد مددپور

(4 صفحه - از 53 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی ایرانی، غرب، هنر، موسیقی سنتی، لومر، درجات گام موسیقی سنتی ایران، دار الفنون، موسیقی سنتی ایران، هارمونی

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) غربزدگی‌ در موسیقی سنتی ایران به یاد همکاری متفکر که از دست رفت موسیقی در آرای زنده‌یاد محمد مددپور (3/1/84-1334) زمینه غربزدگی و لومر فرانسوی تأثیر هنر غرب در موسیقی ایرانی نیز از تاریخ نقاشی جدا نیست اما در این هنر به جهانی تأثیر دیرتر پیدا می‌شود. ساختن آهنگهای جدید برای آلات موسیقی زهی‌ و سازهای سیمی و پیانو و امثال آنها از اواخر سلطنت‌ ناصر الدین شاه،پس از بازگشت آن پادشاه از سفر سوم‌ فرنگ آغاز گردید و یک نفر فرانسوی به‌نام دووال،که‌ به خدمت دولت ایران درآمده و ویولن‌زن بود،به تشکیل‌ ارکستری از آلات زهی اقدام کرد ولی دو سال بعد از ایران‌ رفت و کار موزیک همچنان بر عهدهء لومر باقی ماند. او که تحصیلات علمی موسیقی مختصری کرده بود و مجذوب هارمونی غربی شده بود می‌خواست که نوعی هیئت‌ تألیفی(سیستم)چند صدایی در موسیقی ایران به وجود آورد از این رو به تبعیت از موسیقی جدید غرب فواصل را تعدیل‌ کرد. فارابی در یافتن پرده‌های گام روی طنبور خراسان‌ همین روش را به کار برده است و کوک کردن سازها چه‌ در شرق و چه در غرب به همین طریقه انجام می‌شود ولی‌ تعیین و تشخیص صحیح درجات گام تنها عامل موسیقی‌ سنتی به شمار نمی‌رود و برای فرا گرفتن دویست و بیست‌ و هشت گوشه از ردیف هفت دستگاه موسیقی ایران تفقهی‌ باطنی باید که با ریاضت حاصل می‌شود. برهمین‌اساس نیز متجددین شرقی تحت تأثیر غربیان برای رهایی از این وضع، تمام حالات و کیفیاتی را که در موسیقی سنتی بر اثر تعداد درجات ایجاد شده و به نظر آنان مصنوعی جلوه می‌کند زائد تشخیص می‌دهند و پیشنهاد می‌کنند که‌ درجات اضاله بر درجات گام دیاتینیک و کروماتیک موسیقی غرب حذف شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.