خلاصه ماشینی:
"ترانههایی چون سپاد5،وزباد6،شبتاگی7،لیلو8یا لولی(لالایی بلوچی)، همچنین ترانههایی در باب جدایی،شکوه و گلایه دربارهء روزگار دشوار،زاییراک9(مشتق از واژهء ظاهیر10و بهمعنای حسرت و آرزو و غم)که اندوهناکترین موسیقی بلوچی است همراه با فلوت11،قیچاک12(قیچی کوچک)و بانجو13.
گذشته از سلسلههایی چون سوگدیان14که مرکز فرمانرواییشان سیستان و بلوچستان بود،عدم وجود راههای مراسلانی و ارتباط با بخشهای داخلیتر کشور که فرهنگ ایرانی رواج داشت،دلیل دیگری بر آمادگی موسیقی بلوچی برای تأثیرپذیری از فرهنگ هندی چه از لحاظ معنوی و چه از نظر ظاهری بود.
علاوه بر این میتوان در بلوچستان خواننده و نوازندگانی را یافت که خود را صرف موسیقی سنتی نمودهاند.
همزمان با اینکه مادر خود را برای شستوشوی نوزادش آماده میکند این ترانهها به مدت 14 روز خوانده میشود.
اکثر ملودیهای شبتاگی در باب ستایش خدا،پیامبر، اصحاب پیامبر و بزرگان دین است که بدین وسیله حضار به پدر و مادر نوزاد شادباش میگویند و آرزومند سلامتی و آیندهای درخشان برای نوزاد هستند."