Skip to main content
فهرست مقالات

حکایت از روزگار رفته: گفت و گو با زنده یاد دکتر حسین عمومی

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 24 تا 30)

کلید واژه های ماشینی : تاج، مکتب، آواز، ادیب، مکتب اصفهان، طاهرزاده، استاد، کسایی، شعر، سید رحیم

خلاصه ماشینی: "پس‌ فرق بین مشاق هست و خلاق، بله من می‌خواستم دوباره برگردیم به سؤال اولمان، برای ما که بعد از پایان عصر درخشش هنرمندان برجسته‌ قدیمی قرار گرفته‌ایم،درست است که الان در حال حاضر خواننده‌ای در حد خواننده‌های سابق نداریم،ولی ما آن‌قدر مصادیق را از طریق آثار صوتی جمع کرده‌ایم که‌ شاید بتوانیم از این مصادیق مختلف،ولو نه چندان زیاد، تعریف کلی مکتب را در بیاوریم. آقای کسایی یک جمله جالبی‌ دارند:«سه تا هنرمند از مکتب طاهرزاده داریم که هیچ‌ کدام مثل هم نیستند،اما از نظر نزدیکی،تاج به طاهرزاده‌ نزدیک‌تر است،به دلیل اینکه صدایش در آن حال و هواست،چکاوکی که تاج خوانده(درد پنهان فراقت ز تحمل بگذشت)آقای سید محمد طاهرپور،برادرزاده استاد طاهرزاده می‌گوید این عینا همان چکاوک طاهرزاده است. تأثیر سید رحیم در زمینه طرز ادای شعر در تاج بیشتر بوده تا در ادیب؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) یک بار ادیب به خود من گفت من 06- 07 درصد خواندنم از حبیب شاطر حاجی است. به‌ یکی دیگر می‌گویم تو صدایت ضعیف است نباید دزدیده‌ بخوانی بنابراین جواب این سؤال شما که تاج یا ادیب کدام‌ به طاهرزاده نزدیک‌ترند؟اگر جواب صریحی داشته باشد باید گفت تاج نزدیک‌تر بود. تازه اگر آقای اقبال را بانی مکتبی بدانیم،آیا این مکتب‌ آذربایجان است یا قزوین است؟اقبال که خودش قزوینی‌ بوده و به خود من هم در مصاحبه سال 3431 گفت که‌ پنج دستگاه را از ملا عبد الکریم قزوینی یاد گرفتم و دو دستگاه را در تبریز ."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.