Skip to main content
فهرست مقالات

مجتبی میرزاده و موسیقی فیلم

نویسنده:

(4 صفحه - از 44 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، موسیقی فیلم، مجتبی میرزاده و موسیقی فیلم، نت، ویولن، آهنگساز، ارکستر، قطعه، سلزنیک، سینما

خلاصه ماشینی: "مجتبی میرزاده و موسیقی فیلم تورج زاهدی (به تصویر صفحه مراجعه شود) زندگی«میرزاده»نمونهء کامل سرگذشت فردی است که، تقریبا از پایین‌ترین سطوح جامعه آغاز کرد و در موسیقی‌ به درجات بالای استعداد رسید. من بدون هیچ معلم و آموزشی،با هر جان‌کندنی که بود با شب نخوابیدنهای بسیار،نواختن سنتور را فرا گرفتم و اولین کسی بودم که در ایلام به نواختن ساز اقدام کردم. هم او بود که با اصرار، پدرم را مجبور کرد که برایم ویولن بخرد به این ترتیب برای‌ نخستین بار شخصا صاحب یک ساز درست و حسابی شدم. من قادر به تصور این وضعیت نیستم که اگر«روژا»در سلسبیل تهران،در اتاقی با ماهی چهل تومان اجاره‌بها زندگی‌ می‌کرد،به چه اعتباری در موسیقی دست پیدا می‌کرد و یا اگر میرزاده در امکانات معیشتی و فرهنگی روژا قرار می‌گرفت،چه‌ آثاری می‌ساخت. من می‌خواهم ثابت کنم آثار دو آهنگساز را فقط در صورتی می‌توان باهم مقایسه کرد که هر دو از شرایط نسبتا مساوی برخوردار باشند:پدر«روژا»مرتبا به‌ معلم پسرش«هرمان گرابتر»در کنسرواتوار موسیقی لا یپزیک، نامه می‌نوشت و به رغم مخالفتهای اولیه‌اش،چگونگی کار فرزند خود را استفسار می‌کرد. » «میرزاده»که به‌طور اتفاقی به جانب سینما آمد،عاشق کار در این رشته شد،هرچند،با خرج ارکستر و وقتی که از او گرفته‌ می‌شد،از این راه چیزی نصیبش نمی‌شد،اما با شناختی که از «میرزاده»دارم،او حتی حاضر بود که مجانا برای فیلم موسیقی‌ بنویسد. اما مشکل اصلی این بود که برای فیلم چه کار می‌توانستم‌ بکنم؟در این مورد نه در جایی چیزی خوانده و نه از کسی‌ براساس اینکه می‌دانستم هر سازی یک رنگ مخصوص به‌ خود دارد،قطعه را ارکستراسیون می‌کردم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.