Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی و نقد آلبوم طبیب دل

(4 صفحه - از 52 تا 55)

خلاصه ماشینی:

"از جمله«مبتلا»و«دولت عشق»(همراه با حسن یوسف‌ زمانی)و«نسیم وصل»(همراه با محمد جواد ضرابیان،آهنگساز و تنظیم کننده قطعات آلبوم که نهایت تلاش خود را در هرچه‌ بهتر صدادهی ارکستر مبذول داشته است)و اکنون،محمد جواد (سیامک)شجریان-صدایی دیگر از خاندان آواز ایرانی-ذوق و توانایی خود را در این میدان آزموده است. دستگاهی با فضای سرزنده‌ و امیدوارکننده که شور و نشاط زندگی را در شنونده بیدار می‌کند: عشق بی‌گریه شوری ندارد شمع افسرده نوری ندارد پس از خواندن بیت فوق گروه سازهای زهی به سمت‌ گوشهء شکستهء ماهور حرکت می‌کنند و خواننده در این‌ گوشه آوا سر می‌دهد: رفتی از کلبهء من به صحرا، لب فروبسته از گفت‌وگویی‌ بوی گل بودی و بوی گل را، باد هر دم کساند به سویی و سپس باز فرود به ماهوره: امشب ای گل به کوی که رفتی‌ دامن افشان به سوی که رفتی در قسمت بعد،با اشاره‌ای به گوشهء«راک»حالتی‌ حزن‌آلود و شکوه‌آمیز پدید می‌آید و برای لحظاتی فضای با طراوت ماهور کنار می‌رود: در دل تنگ من آتش افروخت، عشق آتش‌فروزی که دارم (به تصویر صفحه مراجعه شود) ناگهان همچون گل خواهدم سوخت، آتش سینه‌سوزی که‌ دارم تکنوازی کمانچه در فاصلهء دو مصراع،زیبایی اندوه عمیق‌ «راک»را دوچندان می‌کند. اینجا هم آواز افشاری با کلام سایه‌ همچون تار پودی درهم تنیده شده و آهنگی شنیدنی‌ پدید آورده‌اند: من نه خود می‌روم او مرا می‌کشد کاه سرگشته را کهربا می‌کشد گوشهء«عراق»هم در میان زخمه‌های تار و تک مضرابهای‌ سنتور خودی نشان می‌دهد: سایهء او شدم،چونه گریزم از او درپی‌اش می‌روم تا کجا می‌کشد چهارگاه،دستگاهی است که سرشار از حماسه و غرور و به وقتش هم پر از لطافت و شاعرانگی،و تصنیف چهرم‌ این نوار،یعنی«آشنای نظر»در همین دستگاه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.