Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی در آئین مهر و نقش سازها در کشتی گیلان و مازندران (بخش پایانی)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ،کشتی ،کشتی گیلان و مازندران ،نقش سازها در کشتی گیلان ،مهر ،آیین مهر ،میترا ،مراسم ،پهلوان ،ساتورن ،آهنگ ،تابی ،موسیقی در آئین مهر ،کشتی‌گیر ،رقص ،کشتی‌گیران گیلان و مازندران ،صدای آهنگ سرنا و نقاره ،ریتم ،ساز سرنا و نقاره استفاده ،نقاره ،آیین میترا ،منطقه گیلان و مازندران ،آئین مهر و نقش سازها ،تأثیر موسیقی بر کشتی‌گیران گیلان ،منطقه ،گیلان پهلوان کشتی ،موسیقی در آیین مهر ،جشن ،گیلان نقاره‌ای استفاده ،ایران

خلاصه ماشینی:

"gaba?) دریافت‌ الجه قبا برای هر پهلوان نهایت آرزو بود چنانچه قبلا نوشته شد کشتی به نامهای مختلف در مناطق گیلان و مازندران انجام‌ می‌گرفت که البته هنوز هم مراسم کشتی به خصوص در بهار و تابستان انجام می‌گیرد که به صورت اجمال موسیقی گیله مردی، کشتی لوچو،باوج و موسیقی در کشتیهای محلی تنکابن را شرح‌ می‌دهیم. به هر روی چنانچه که نوشته گردید دو ساز نقاره و سرنا نقش اصلی سازها را در کشتیهای منطقه گیلان و مازندران انجام می‌دادند که البته این سازها علاوه بر مراسم کشتی‌ و عروسی کاربرد خاص خویش را داشته‌اند. چنانچه در هنگام‌ جنگ برای اعلام پیروزی و آگاه نمودن سربازان به شیوه مخصوصی‌ نواخته می‌شده است که نوع و ریتم نواختن آن در حالات گوناگون، باعث می‌گردید تا سربازان،اطلاعات مربوط به میدانگاه جنگ را در اختیار داشته باشند،یا به صدا درآوردن‌سازی دیگر آن‌ سربازان براساس تمرینات و ممارست هنگام تمرین،براساس آن‌ آهنگ،متوجه می‌شدند که چه دستوری را باید انجام دهند که‌ تنظیم حمله عقب‌نشینی براساس صدای‌سازی بود که درباره‌ این سازها و شیوه جنگ‌آوری در مقاله شیوها،فنون و آداب رسوم‌ جنگ در گیلان و مازندران توضیحات لازم را داده‌ام. 21 به هر روی مطلب مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به جایگاه‌ کشتی در گیلان و مازندران بوده که در کتب محلی و متون‌ گذشته،درباره آنها ذکر گردیده بود با توجه به اینکه بررسی‌ ریشه‌های اصلی هر مراسمی همراه با موسیقی هر منطقه‌ای همراه‌ با آداب و رسوم از طریق اهل فن و عاشقان این مرزوبوم می‌تواند هویت فرهنگی و اجتماعی و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.