Skip to main content
فهرست مقالات

حرفهای آخر

نویسنده:

(3 صفحه - از 38 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، استاد، هنر، ردیف، حرفه‌ای، عرفان، نت و نوار، اوضاع درهم ریختهء موسیقی فعلی، موسیقیهای عرفان بازی، مردم

خلاصه ماشینی:

"به هر تقدیر،اولین مطلبی که در ارتباط با گفته‌های استاد لطفی قابل ذکر است اینکه اگر به صحت نظرات ایشان مجاب‌ شویم و بپذیریم که از حقیقت معنا و مضمون ردیف فقط 30% آن نزد چند تن از اساتید فعلی(به خصوص شخص ایشان که‌ طی ده سال تلمذ مستقیم و مستمر در محضر اساتید مذکور حتی یک جلسه غیبت هم نداشته‌اند)موجود است واین مقدار هم جز به شیوهء«سینه به سینه»و ارتباط تنگاتنگ میان استاد و شاگرد(نه به صورت فعلی یعنی استفاده از نت و نوار)قابل‌ انتقال به هنرآموزان نیست،پس همهء آنچه تاکنون هنرمندان‌ نامی تحت عنوان ردیف به صورت نت و نوار منتشر ساخته‌اند به‌ چه کار می‌آید و اصولا کوششهای ایشان در مقایسه با آن هفتاد دانشی که اساتید مذکور با خود به جهان دیگر بردند(و هیچ‌کس از چند و چون آن مطلع نیست)چقدر می‌تواند مورد تأیید استاد لطفی باشد. پس برای هنرآموز چه راهی‌ جز استفاده از نت و نوار باقی می‌ماند؟و این نت‌ها و نوارها را چه‌ کسانی باید برای مردم آماده سازند؟ وانگهی به فرض مماشات با صحبت نظریات ایشان،نتیجه عمده‌ این می‌شود که تمام هنرمندان قدیمی ما(اعم از درگذشته و در قید حیات)یعنی کسانی چون عبادی،محجوبی،تجویدی، کسایی،شهناز و غیره در ردیف(به معنای وسیع و کامل آن‌ که هفتاد درصد آن با همان اساتید از دست رفته)بهرهء کافی‌ نداشته‌اند!بسیار خوب حتی اگر این نتیجه را نیز(با فرض بعید بودنش)بپذیریم،به هرحال آنچه انکارناپذیر است اینکه همه‌ آن هنرمندان با همان مقدار آگاهی که از ردیف داشته‌اند آثاری‌ ماندگار و از هر نظر شایسته به جهان موسیقی ایران تقدیم‌ کرده‌اند،که معلوم نیست خود استاد لطفی(که یکی از وارثان آن‌ سی درصد باقی‌مانده هستند)با داشتن چنان میراثی آثارشان به‌ لحاظ مقایسه با آثار آن بزرگان چه محلی از اعراب دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.