Skip to main content
فهرست مقالات

موسیقی و حکیم قشقایی

مترجم:

(6 صفحه - از 41 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : قشقایی، موسیقی، حکیم جهانگیر خان قشقایی، موسیقی و حکیم قشقایی، ایل، جهانگیر خان، اصفهان، حماسی، ایل قشقایی، موسیقی ایل سرافراز قشقایی

خلاصه ماشینی:

"یکی از این اقوام،که قدمت حضور فعال فرهنگینهء انان در فلات ایران، به هفت هزار سال پیش می‌رسد،قوم قشقایی است که تیره‌ای کهن‌ تاریخ از«آذان»،سکنهء اصلی آذربایجان بودند و مانند تیره«بایات» آئین مداران نغمه پردازشان،با موسیقی غنی و سرشاری در نبردهای‌ آیینی،همراه آلات موسیقی ابتدایی خویش پیشاپیش سربازان و عساکر تیره‌شان،که به آن«ار» Er طلاق می‌شد آهنگهای رزمی و قهرمانی می‌نواختند و جنگاوران را تهییج به نبرد می‌کردند. و این خود نشان می‌دهد که اصلاحاتی نظیر:برافشان،نهفت،سوزناک، راحت‌افزا،شوق‌افزا،فرحناک،فرح‌فزا،راحت الارواح،شوق و طرب و جزء آن‌که ترکیبهای فارسی یا عربی هستند،ایجاد و اختراع ترکان بوده‌ است،که در کنار نامهای ترکی در تاریخ موسیقی ایران به کار رفته است. سه‌تار کمانچه و ویولن نیز در میان قشقاییان رایج شده است و بسیاری از حافظان و میراثداران فرهنگ اصیل قشقایی اکنون سرگرم‌ تدوین علمی آهنگهای بومی خود هستند. از نوحه‌های معروفی که در میان مردم‌ ایل قشقایی درروز عاشورا به آهنگ موسیقی آیینی خوانده می‌شود، این نوحه است: ای کربلا سلطانی‌ قاراش واویلا زینبین شیرین جانی‌ قارداش واویلا *** زینبی‌نین گؤز یاشی‌ یاندیری داغی داشی‌ امام حسین قارداشی‌ قارداش واویلا *** گؤز یاشیم سئیلاب اولدو، جیگریم کباب اولدو، کربلا خراب اولدو قارداش واویلا *** بی‌کس قالدی سکینه‌ خراب اولدو مدینه‌ کیم رحم ائدر یتیمه‌ قارداش واویلا آهنگ این نوحه در مایهء«بایاتی»است و گفته می‌شود که‌ حکیم قشقایی خود بایاتی سرا بوده و در اوزان هفت هجایی‌ اشعاری داشته است. در این میان ناگهان زنی از میان مردم خطاب به او گفت:«برو پی کار بهتری و علمی بیاموز،از تار زدن چه حاصل که پیرت یحیی ارمنی باشد؟» سخن آن زن در جهانگیر خان مؤثر افتاد و همان روز در مدرسهء «الماسیه»حجره‌ای برای خود گرفت و با یک عشق و علاقه مفرطی‌ پی تحصیل رفت...."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.