Skip to main content
فهرست مقالات

یک «نت» برای قطب الدین (بخش اول)

گزارشگر:

(4 صفحه - از 67 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : نت، طب، موسیقی، قطب‌الدین، قطب، نغمات، قطب‌الدین شیرازی به موسیقی منتظمیه، موسیقی ایران، قطب‌الدین شیرازی، مکتب منتظمیه

خلاصه ماشینی: "هرچند مقبرهء علامهء قطب الدین محمود شیرازی ویران‌ شد و امروز حیاط کوچک دبستان با هیاهوی کودکان بر آن‌ خودنمایی می‌کند اما ساخت بنای یادبود این جامع العلوم زمان‌ خویش دور از ذهن نیست. از سالهای 1383-1382،کم‌کم توجه به این موضوع گسترش‌ یافته است زیرا انتشارات موسیقی به زبان فارسی افزون‌تر از سابق شده و نیاز به جمع‌آوری سیستماتیک آنها بیش‌از پیش‌ احساس می‌شود. » در این همایش مقاله دکتر هومان اسعدی با عنوان جنبه‌هایی‌ از آراء بدیع قطب الدین شیرازی در علم موسیقی مطالعه‌ای‌ موردی در سیستم مدال ارائه شد که در بخشی از این مقاله‌ آمده است: «... جنبه‌هایی از آراء بدیع وی در این باب عبارت‌اند از توجه به‌ موسیقی علمی،تبیین نظری و عملی دو بعد دیگر علاوه بر ابعاد ثلثهء لحنبه(طنینی/«ط»،مجنب/«جـ«،بقیه/«ب») یعنی ابعاد«هـ«و«و»،اشاره به استعمال بعد«هـ«در جموع‌ ناقص و کامل(با نسبت کل و سدس-267 سنت موسیقایی: با نسبت پیش طنینی،پردهء افزون،یا به تعبیر موسیقی‌شناس‌ برجسته،مهدی قلی هدایت،«طنینی مستزاد»)،تبیین اجناس‌ لین کثیر الاستعمال(به‌ویژه جنس لین ناظم مشتمل بر بعد «هـ«)،اشاره به نقش نغمات،تبیین مفهوم ملودی مدل،تبیین‌ مفهوم موسیقایی«مقام»برای نخستین بار،تبیین نظری‌ مفاهیمی جدید در نظام وزن‌شناسی موسیقی(ایقاعات)،و نیز ارائه دقیق‌ترین نظام نغمه‌نگاری در مکتب منتظمیه،اگرچه‌ نغمه‌نگاری مذکور نه تنها دقیق‌ترین نغمه‌نگاری ارائه شده در مکتب منتظمیه،بلکه(به دلیل اشاره به وجود مختلفی همچون‌ جموع مختلطه،احوال نغمات،تقسیمات اشعار و نغمات و نقرات‌ و در مجموع دقت ثبت الحان)بی‌تردید کامل‌ترین نغمه‌نگاری‌ عالم موسیقی در قرن هفتم هجری/سیزدهم میلادی محسوب‌ می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.