Skip to main content
فهرست مقالات

مطرب عشق و حدیث آرزومندی

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 30 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : هنر، اشعار، موسیقی، بهلول، قاری، مطرب عشق و حدیث آرزومندی، مرغ شباهنگ، حافظ، کتاب، انتقاد

خلاصه ماشینی:

"تمام حساسیت و کوشش بنده در مرغ شباهنگ نیز منوط به نشان دادن این قضیه بوده است که‌ آیندگان و امروزیان بدانند محمودی و چند تنی امثال او برای‌ رسیدن به آن عزت نفس و مناعت طبع چه تاوان سنگین و بهای کثیری از تحمل درد و رنج و محرومیت را پرداختند و به‌ خصوص او چطور در نهایت بی‌امکانی و سختی توانست آن هنر والا و بی‌بدیل را بیافریند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) اینکه امروزه پس از چهارده سال برای بنده فرصتی پیش‌آمده‌ تا در یک مصاحبهء مطبوعاتی آن را مطرح کنم به این دلیل‌ است که نشانه‌هایی که بنده برای شناسایی چنین هنرمندی‌ در کتاب ذکر کرده‌ام او را در جایگاهی قرار می‌دهد که کمتر کسی می‌تواند ادعای رسیدن به آن جایگاه را داشته باشد. آن چو جوی است و نه آبی می‌خورد آب از او بر آبخواران بگذرد آب در جو زان نمی‌گیرد قرار زانکه آن جو نیست تشته و آبخوار آن‌گاه چنان‌که گویی خطابش با همین‌گونه هنرمندان است می‌افزاید: همچو نایی نالهء زاری کند لیک بیگاری‌ خریداری کند نوحه‌گر خواند نوای سوزناک‌ لیک کو سوز دل و دامان چاک‌ نوحه‌گر باشد مقلد در حدیث‌ جز طمع نبود مراد آن‌ خبیث‌ از محقق تا مقلد فرقهاست‌ کان چو داوود است و آن دیگر صداست‌ منبع گفتار این سوزی بود وان مقلد کهنه‌آموزی‌ بود ثانیا می‌توان از این نظریه‌پردازان‌ پرسید که به نظر شما وقتی کسی در آوازش چنان اشعاری از حافظ،مولوی و بابا طاهر می‌خواند،اگر روا باشد که در عین بی‌اعتقادی آنها را بخواند،اصلا چه لزومی‌ دارد که آنها را بخواند و اگر در هنر خوانندگی برای انتخاب شعر ضابطهء«توجه به معنا»را حذف کنیم دیگرچه ضابطه‌ای برای‌ این کار باقی می‌ماند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.