Skip to main content
فهرست مقالات

از شهنازی تا شهناز (سیری در کثرت گرایی مکاتب تار نوازی)

نویسنده:

(17 صفحه - از 11 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، شهنازی، تار، ردیف، مکتب، موسیقی ایرانی، نوازندگی، آقا حسین‌قلی، علی اکبرخان شهنازی، ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی

خلاصه ماشینی: "چرا که پیش از وزیری استفاده از سیم‌های سفید کاربرد بیشتری داشت(به‌طور نمونه و ویژه سبک میرزا عبد الله)و در نهایت و البته گاهی از سیم‌های زرد نیز استفاده می‌شود،که‌ این در سبک نوازندگی آقا حسین‌قلی بارزتر است. به جرئت می‌توان گفت که حاج علی اکبر شهنازی به‌رغم جوانی‌ در جوار آقا حسین‌قلی و میرزا عبد الله یکی از استوانه‌های عصر تدوین و تکوین ردیف دستگاهی و از پیش‌گامان پدیدآیی و پیدایی نظام ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی محسوب می‌شود. «یک مضراب چپ و راست علی اکبرخان از وقتی‌ که به ما درس می‌داد تا حالا تغییر نکرده!» گویی علی اکبر شهنازی در فرصت‌های گوناگون در پی ثبت و ضبط ردیف پدر خویش بوده و حتی دو سه بار آن را به اشکال گوناگون یک‌ بار با همراهی ابراهیم منصوری و یک بار هم به گفته استاد پیرنیاکان‌ به شکل دیگری،ضبط کرده اما بنا به دلایلی نشر عمومی پیدا نکرده‌ است. به‌رغم اینکه علی اکبر شهنازی از سنین نوجوانی با ممانعت از یادگیری مقدمات موسیقی اروپایی و تخطی از توصیه پدر مبنی‌ بر آموزش نت و مشق آواز با نت‌22توسط خود وزیری‌23زاویه‌ نگرش و بینش مکتب خویش و حساب خود را با تجددگرایی‌ و موسیقی اروپایی مشخص کرد،اما رفته‌رفته از تکنیک‌های‌ غرب‌گرایانه وزیری برای صدادهی بهتر و خوش‌صدایی تار بهره‌ گرفت. (شکری نیز شاگرد و برادر اسماعیل‌خان قهرمانی و شاگرد آقا حسین‌قلی و درویش‌خان و همچنین تنها همراه و همنواز «عارف قزوینی»است؛معلوم نیست که با توجه به اقامت کوتاه‌ «شکری»در اصفهان،نوروزی چه میزان از محضر وی بهره‌مند شده است!)درحالی‌که شکری قهرمانی به زعم استاد کسایی‌ متأثر از سنت و مکتب دیگری بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.