خلاصه ماشینی:
"پس صورت مسئله گفتار امشب از این قرار است:زندگی با موسیقی،یا بدون موسیقی،خطا کجاست؟ آیا میتوان پذیرفت طرفین این دعوی،از سر تفنن و تنها برای آنکه چیزی گفته شده باشد،طرح موضوع کردهاند؟آیا میتوان حکم نیچه را یک گزافهگیی ادبی،یک لفاظی شعارگونه و یک بازی با (به تصویر صفحه مراجعه شود) کلمات زیبا،از آن نوع که بهخصوص میان ما رواج گسترده دارد، در نظر گرفت؟آنان که با سیاق اندیشهء او آشنایی دارند، نیک میدانند برای کسی که معتقد است نویسنده باید با خون خود بنویسد،ثبت یک اندیشه،عصارهگیری یک زندگی است.
از آنجا که پرداختن به این مبحث،از موضوعیت این جلسه خارج است،تنها به برخی سرفصلهای مرتبط با موضوع میپردازیم: برای نیچه،بنیادیترین مسئله که از نخستین تا واپسین نوشتههای او به نوعی قابل تعقیب است،آن است که چگونه میتوان زندگی را موجه ساخت؟چگونه میتوان بر اضطراب و هراس و رنج بیمعنایی زندگی فائق آمد؟نخستین کتاب او با عنوان زایش تراژدی،از دامان موسیقی کندوکاوی بسیار آزاد و خیالپردازانه در تاریخ یونان پیش از سقراط و نحوهء مواجههء یونان باستان با معضل زندگی است.
همین خصلت کالایی موسیقی است که اگرچه در عمل بر تمام مناسبات محیط موسیقی سیطره دارد،اما به صورت تعارفآمیزی از ذهنیت آگاه ما پس زده میشود و مورد انکار قرار میگیرد و درست از رهگذر همین استنکاف است که ناخودآگاه ما در معرض انواع عدم تعادلهای عاطفی قرار میگیرد.
» آنگاه که شکستها درست معنا شد و آنها را چون موقعیتی وجودی پذیرفتیم،آنگاه که توفیقها در جایگاه واقعی مورد ارزیابی قرار گرفت،آنگاه که عمیقا مسئولیت هر«آری»را بپذیریم و بدانیم دورن آن بینهایت«نه»نهفته است؛آنچنان که معنای بطنی حدیث«وصلت شیء و غابت انک اشیاء»است، شاید آسودهتر و زیباتر به رابطهء زندگی و موسیقی بنگریم."