خلاصه ماشینی:
"6-چه دلیلی هست که تنها یهودیان و صابئین و مسیحیان جندی شاپور به دزفول آمده باشند؟پس این شهر بزرگ علمی هیچ ایرانی نداشت و اگر داشت کجا رفتند؟ 7-صابئین به دلیل مراسم مذهبیشان بیشتر در کنار رودخانهها زندگی میکردهاند و این امر اختصاص به دزفول نداشته است.
اگر چه مطلق عبده در اسامی عرب وجود دارد ولی علاقه مردم به استفاده از کلمات ادعیه و قرآن نیز این امر را تقویت میکند چه در دعای وحدت میخوانیم«و نصر عبده» 22-در پایان مقاله نوشتهاند:«پیشرفت مردم دزفول در زمینه دانش بویژه علوم دینی و نیز صنعت و تجارت مدیون یهودیان و صابئین ساکن این شهر است که خود دانش اندوزی را از آکادمی علمی نصیبین و مدرسه علمی جندی شاپور به ارث بردهاند.
» باید پرسید آیا مفهوم سخن وی این است که این همه مجتهدین بنام و تراز اول در تاریخ دزفول همچون شیخ اعظم و عرفای بزرگی همچون سید صدر الدین کاشف دزفولی و شیخ اسماعیل قصری و از رجال الغیبی همچون ملا علیخان قاری دزفولی در دورانهای جدید و قدیم پیشرفت خویش را،بویژه در علوم دینی،مدیون یهودیان و صابئین هستند؟!یا این که نویسنده مقاله تلاش کرده تا اصل و نسب دلاورانی را که در هشت سال دفاع مقدس،با ایثار و فداکاریهای خود دشمن را شکست کشاند،و مردمی که هشت سال،در برابر بمبها و موشکهای دشمنان مقاومت کردند و لقب شهر نمونه را به خود اختصاص دادند،یهودی معرفی نماید؟!یا این که میخواسته بگوید مردمی که امام رحمة الله علیه درباره آنها فرمود:شما دزفولیها دین خود را به اسلام ادا کردید،یهودی الاصل هستند؟!"