Skip to main content
فهرست مقالات

خان هفتم ...

نویسنده:

(3 صفحه - از 37 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : هنر ،موسیقی ،آواز ،موسیقی ایرانی ،جوان ،خواننده ،ادامهء حیات آواز سنتی ،احسان ،رادیو ،سنتی ،ایرانی ،رسانه‌ها ،نغمه‌های ،بازار ،استاد ،مخاطب ،بازیگر ،استادان موسیقی ایرانی ،آواز ایرانی ،بازار آمدن صدای احسان ،فرزند جوانش در هنر ،مسیر آوازخوانان جوان ایرانی ،خوانندگان پرطرفدار داخل کشور ،حیات هنرهای سنتی ،شیوه ،آثار ،هنرهای سنتی ،احسان خواجه‌امیری ،موسیقی ایرانی استاد ،آثار هنری

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیلی بر چگونگی‌ ادامهء حیات آواز سنتی‌ در دنیای مدرن خان هفتم، در جست‌وجوی‌ فرصتی برای آواز علی شیرازی یکی از استادان‌ موسیقی ایرانی،به میل‌ شخصی خود و بنابر سنت قدما،بسیار علاقه‌مند بود که فرزند جوانش در هنر،راه پدر را در پیش گیرد. اگرچه ثبت و ضبط موسیقی ایرانی از یک‌سو موجب ترویج و انتشار آن در بین توده‌ها شد و این موسیقی تا حدودی شکل دلپذیرتری‌ برای آدمهای دوران جدید پیدا کرد؛اما از سوی دیگر انجام این‌ تغییرات به مرور بکربودن و دست‌نخوردگی آواها و نغمه‌های آن‌ را به مخاطره انداخت. آن‌ها همچنین به محض آغاز آموختن هنر و قبل از رسیدن به تسلط و پختگی در آن باید به فکر داشتن چهره‌ای‌ فتوژنیک و عمل کردن بینی و به راه انداختن تبلیغات حاشیه‌ای‌ باشند؛از طرفی انتشار وسیع و همه‌جانبهء آثار هنری موجب اشاعهء روزافزون تقلید و تکرار شده است. اما از آنجا که اعتبار آثار هنری،حتی جدای از کیفیت گاه والای آن‌ها، معمولا با اقبال عامه سنجیده می‌شود؛رونق هرازگاه آثار کم‌مایه، سخیف و مبتذل باعث ایجاد فضایی و هم‌آلود در بازار می‌شود:به‌ مرور امروزی‌ها که به شکل ابتدا به ساکن با آثاری این‌چنینی،به هنر موسیقی علاقه‌مند شده‌اند؛این آثار را سنگ محک فرض می‌کنند و سلیقه آن‌ها بدین صورت و حد اکثر تا همین سقف،شکل می‌گیرد. همایون درحالی‌که تاکنون برای آموختن هنر به‌ packege های اهدایی و اعطایی پدر بسنده کرده است،برای‌ تغییر شیوهء تکراری خود در آواز باید رنج‌ها و مصائب زیادی را به جان‌ بخرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.