Skip to main content
فهرست مقالات

کوتاه گذری بر موسیقی فجر

(3 صفحه - از 62 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : پوستر جشنوارهء بین‌المللی موسیقی فجر، جشنوارهء بین‌المللی موسیقی فجر، موسیقی فجر، جشنوارهء بین‌المللی موسیقی فجر حضور، پوستر، بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی فجر، جشنوارهء بین‌المللی موسیقی فجر خارج، اعتبار بخش بین‌الملل جشنوارهء فجر، جشنوارهء موسیقی فجر

خلاصه ماشینی:

"گرچه این سه عنصر در کنار هم توانست به مخاطبی که دور از فضای‌ حرفه‌ای گرافیک نظاره‌گر پوستر است،پیامی را منتقل کند اما فضای‌ بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از پرداختن به‌ بستر ملی این جشنواره دور ماند و به بیانی دیگر می‌توان گفت نگاه‌ ایرانی از این پوستر جدا شده و فضایی اروپایی بر آن حکم‌فرمایی‌ می‌کند به صورتی که طرح عدد 22 که از ساز و سایهء آن در کنار هم نقش گرفته نیز به عدد 22 اشاره دارد و تنها عبارات تکمیلی‌ در مورد روز و برگزاری جشنواره کلماتی فارسی بودند درحالی‌که‌ اصلی‌ترین قانون طراحی پوستر این است که بخش عمدهء حروف و اعداد کار شده در پوستر فارسی باشد گرچه می‌توان برای این مهم‌ توجیه کرد که به دلیل بین المللی بودن این جشنواره پوستر آن‌ این‌گونه طراحی شده اما در مقابل چنین توجیهی می‌توان گفت‌ که اولا برنامهء جشنوارهء بین المللی موسیقی فجر خارج از ایران اجرا نمی‌شود و ثانیا با وجود گرافیست‌های طراح پوستر در ایران که در فستیوال‌های بین المللی پوستر و گرافیک دنیا نام‌آورند و جایگاه ویژهء هنری را به خود اختصاص داده‌اند آیا طراح پوستری حضور ندارد که‌ بتواند پوستری برای این جشنواره پوستری طراحی کند که شأن و روحی ایرانی و بین المللی داشته باشد؟! با توجه به فرهنگی بودن فضای موسیقی فجر پوستر آن نیز باید این‌گونه طراحی شود و قدمت فرهنگ موسیقایی ایران باید برای‌ آگاهی دادن به افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد هرچند این آگاهی‌ دادن در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد اما می‌تواند پیامی‌ کامل را نیز انتقال دهد و این مهم توقع زیادی از پوستر نیست زیرا ماهیت پوستر به‌ویژه در کارهای فرهنگی باید این‌گونه باشد و به‌ نوعی دیگر می‌توان گفت پوستر باید در بخش کارها و آثار فرهنگی‌ عمق داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.