خلاصه ماشینی:
"و امبری در کتاب«سیاحت درویش دروغین»از مرثیهخوانی زنان ترکمن یاد میکند و مینویسد: (زنها که در محوطهء تنگ چادرها چهار زانو نشسته و خود را موظف میدانند بهطور دسته جمعی فریادهای جگر خراش بکشند و اشک بریزند،درعینحال از شانه کردن پشم و چرخاندن و دوک نخریسی یا انجام دادن کارهای دیگر دستبردار نیستند)و این شاهدی است بر زیبایی و پیوند موسیقی در میان این قوم دیرین که تا امروز همچنان دستنخورده و بکر باقی مانده و پژوهشی دقیق و صحیح را میطلبد که بتوان از آن طریق اصالتهای به چشم نیامده و به گوش نرسیدهء فرهنگی را به جهانیان نمایاند با آنکه در ترکمنستان حرکتهای بسیاری در زمینهء شناسایی و آموزش نهفتههای این موسیقی انجام پذیرد به جرئت میتوان گفت در کشور ما متأسفانه این موسیقی پربار فقط نمایش جشنوارهای داشته و بس بیهیچ تدقیق و (به تصویر صفحه مراجعه شود) پژوهشی پویا و بزرگان این موسیقی در حال احتضار،تهاجم فرهنگی را میشود با پویایی صحیح در اینگونه زمینهها پاسخی محکم داد."