Skip to main content
فهرست مقالات

مادریگال

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 50 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : مادریگال، موسیقی، ایتالیایی، مادریگال‌ها، مادریگال کمدی، آهنگسازان، سبک، شعر، مادریگال‌های، بخش‌های آوازی در مادریگال‌های قرن

خلاصه ماشینی:

"تألیف کریستین امر38در قرن 14 ایتالیا سبک و شیوه‌ای از مادریگال‌1 ترجمهء:همایون نور احمر از فرهنگ هاروارد2 تألیف:ویلی اپل‌3 و رالف دنیل‌4 مادریگال،از فرهنگ Harper شعر بود که معمولا با دو بخش آوازی همراه با موسیقی آراسته‌ می‌شد:بخش فرازین و بخش فروتر،که بخش فرازین بیشتر از بخش فروتر استادانه زینت می‌گرفت. در قرن 16 مادریگال فرمی مهم در ایتالیا و انگلستان به شمار می‌آمد که متن مادریگال قرن 16 در فرمی آزاد و غالبا با شعری‌ بسیار زیبا ارئه می‌گشت و موسیقی آن قصد داشت بر زیبایی‌ و معنای کلمات هر دو بیفزاید و در سرتاسر مادریگال با کلمات‌ تغییر پیدا کند و برای هر بند تکرار گردد. این دو خصیصه هنوز در نیمه دوم قرن 16 وجود داشت، درحالی‌که تمام مادریگال‌ها در کنترپوان تقلیدی در کار گرفته‌ می‌شد،اگرچه این خصیصه‌ها کمتر در مادیگال‌های زیبای‌ اورلاندو دی لاسو51قابل درک بودند،در مادریگال‌های فیلیپ‌ دومونته‌52حضور داشتند و حتی بیشتر در آثار آندریا گابریلی‌53 قابل لمس بودند. آهنگسازان ایتالیایی مادریگال نویسی که در ربع آخر قرن 16 کار می‌کردند،چون لوکا مارنتسیو،54کارلو گسوالدو55و کلودیو مونته وردی‌56که به بیان دراماتیک توجه داشتند و غالبا از کلام‌ نقاشی یا تصویر57یاد می‌کردند بدین معنا که موسیقی را نشانه‌ و تجسمی از هدفی ویژه،تفکر و یا احساس می‌پنداشتند. مادریگال‌های ایتالیایی در چند دهه در انگلستان حضور پیدا کرد و در 1580 مرسوم گشت و متون آن‌ها به انگلیسی ترجمه‌ شد و موسیقی جدیدی در این زمینه فراهم آمد. این مادریگال توسط آهنگسازان فنلاندی،ایتالیایی و انگلیسی‌ توسعه و گسترش پیدا کرد و در قرن 14 کلام مادریگال برای‌ فرم شعر و موسیقی در کار گرفته شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.