Skip to main content
فهرست مقالات

گویا که لب لعل تو خاتم بند است

مصاحبه کننده:

مصاحبه شونده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : خاتم، خاتم‌سازی، هنر، کارگاه حاج خلیل گلریز خاتمی، استاد گلریز خاتمی، هنر خاتم‌سازی، هنر خاتم، خاتم‌کاری، شیراز، اصفهان

خلاصه ماشینی:

"گلریز خاتمی یکی از خانواده‌های خاتم‌کار قدیمی در شیراز بود که اجداد آنان از دوره قاجار به کار خاتم‌سازی مشغول بوده و آثار ارزنده‌ای را در عرصه این هنر به صفحه ظهور نشاندند. درواقع هنر خاتم‌سازی ایران در اوایل دوره‌ی پهلوی منحصر به 5 کارگاه خاتم‌سازی می‌شد که 2 کارگاه در شیراز متعلق به خانواده گلریز خاتمی و صنیع خاتم بود،یک‌ کارگاه در تهران قرار داشت که مربوط به(صنیع دیوان)می‌شد و دو کارگاه نسبتا بی‌رونق هم در اصفهان مشغول به کار بود. فرزند حاج محمد به نام حاج خلیل که دایی استاد گلریز خاتمی می‌شد، یکی از اساتید سرشناس هنر خاتم‌کاری بود،در زمان استاد حاج خلیل حدود 5 تا 6 کارگاه دیگر در شهر شیراز دایر شده بود که همه آن‌ها متعلق به‌ پسر عموهای حاج خلیل بود. من هم ده ساله‌ بودم که به کارگاه یکی از اقوام رفتم و (به تصویر صفحه مراجعه شود) خاتم(پنج تن آل عبا علیهم السلام) طرح:استاد اکرم السادات حسینی‌ اجرا:استاد محمد هادی گلریز خاتمی‌ پژوهشکده هنرهای سنتی‌ میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تمام تعطیلات تابستان را در کارگاه حاج‌ قنبر علی مشغول به کار شدم. در دوره زندیه‌ نیز هنر خاتم‌کاری رونق و اعتلای‌ فوق العاده‌ای داشته است به‌ویژه در زمان‌ سلطنت کریمخان زند که در اثر تشویق و ترغیب هنرمندان خاتم‌ساز،شاهکارهای‌ هنری متعددی خلق شد و یکی از نفیس‌ترین آن‌ها،صندوق خاتم مرقد (به تصویر صفحه مراجعه شود) حضرت علی(ع)است که ساخت آن در زمان کریمخان شروع شد و نصب آن تا زمان لطفعلی خان یه طول انجامید و طرح‌ آن«گره تند»کار هنرمندان شیراز است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.