Skip to main content
فهرست مقالات

این کشتی به کجا می رود؟ (میزگردی پیرامون نقش، جایگاه و انتظارات از مشاور مدرسه)

مصاحبه شونده:

(7 صفحه - از 25 تا 31)

خلاصه ماشینی:

"یعنی‌ نیاز دانش‌آموزان از نظر عاطفی،اجتماعی، تحصیلی و روابط بین فردی‌ در مقطع پیش از دبستان،با متوسط متفاوت است و یک برنامه‌ی راهنمایی مؤثر باید،متناسب با سطح رشد و توانمندی ذهنی‌ دانش‌آموزان طراحی شود جناب آقای کفاش، لطفا از دیدگاه خودتان، مشاور مدرسه را تعریف‌ کنید. با شروع نظام‌ جدید آموزش متوسطه و نیاز دانش‌آموزان به انتخاب واحد و رشته‌ی‌ تحصیلی،فعالیت مجدد مشاوران در مدرسه‌ها به شکل گسترده‌ای‌ آغاز شد و دفتر تحقیقات امور تربیتی که در معاونت پرورشی وقت‌ مستقر بود،براساس دیدگاه خود،شرح وظایف مشاور را فراتر از انجام مشاوره‌ی تحصیلی تعیین کرد؛به‌طوری که بخش مهم آن،به‌ انجام اقدامات پیشگیرانه،به‌منظور تأمین سلامت روان دانش‌آموزان‌ و ارائه‌ی خدمات راهنمایی و مشاوره‌ی سازگاری اختصاص یافت. البته این امر با دیدگاه معاونت آموزشی متفاوت بود و هم‌اکنون نیز نقش مشاور تحصیلی در بخشنامه‌ی اخیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،بارز است و از آن‌جا که بخشی از کار هدایت تحصیلی‌ درحال‌حاضر به صورت رایانه‌ای انجام می‌شود،سختی کار مشاور در بخش مشاوره‌ی سازگاری درنظر گرفته نمی‌شود. زیرا درحال‌حاضر، تهیه‌ی این برنامه را به هر بخشی بسپارند،براساس علاقه‌ها و نیاز مدرسه را باید مجموعه‌ای‌ از عوامل مؤثر در تعلیم‌و تربیت بدانیم که نتیجه‌ی کار هماهنگ آن‌ها، موفقیت یا موفق نبودن‌ دانش‌آموز است (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهنام حکمتی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر اسکندری‌ خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و برای برنامه‌ریزی جمعی وجود جدا کردن مشاوره از معاونت‌ پرورشی و الحاق آن به معاونت‌ آموزشی،با هدف کم کردن‌ فاصله‌ها انجام شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.