خلاصه ماشینی:
"یک دهه بعد،یعنی در دههی 1340، روانشناسی بهعنوان رشتهای مستقل در دانشگاههای ایران پا گرفت و از اولین اقدامات کسانی که در این حوزه فعالیت کردند،تأسیس مرکزهایی برای کار با کودکان بود.
در دههی 1350 که دورهی راهنمایی تحصیلی بر روند آموزشی کشور پیوست،نیاز به وجود افرادی به منظور کمک به دانشآموزان در شناخت علاقهها و استعدادهای خود و برای انتخاب بهتر رشتههای دبیرستانی،احساس شد.
امروزه تا حدود زیادی بر سر این دو نقش،یعنی راهنمایی تحصیلی و کمک به حل مسائل روانشناسی دانشآموزان،توافق حاصل شده است؛هرچند که مشکلات گذشته نیز همچنان به قوت خود باقی هستند.
ایفای چنین نقشی،نیازمند آن است که مشاور،ضمن برقراری ارتباط مؤثر با دانشآموزان،معلمان و مسؤولان مدرسه،از جمله مدیر و ناظم، استقلال داشته باشد،تا بتواند خارج از این دایره،نقش خود را به عنوان عنصری فعال و بیطرف،به خوبی ایفا کند."