خلاصه ماشینی:
"این متغیرها میتوانند،بر بازیابی اطلاعات تأثیر بگذارد و نیز بهعنوان عاملی به کار روند برای ایجاد تمایز بین حافظهی آشکار4(حافظهای که به کمک آن، فرد آگاهانه عمل بازشناسی یا یادآوری ر انجام میدهد)و حافظهی نهان5(حافظهای که به کمک آن،فرد اطلاعات را بدون آگاهی به یاد میآورد.
بر عکس،در حافظهی کلامی که در آن رویدادهای کلامی بدون عمل،رمزگردانی شده بودند،تفاوت دیده شده است [تولوینگ،2000] در تحقیق حاضر،فرض بر این است که عامل آگاهی از شرایط یادگیری،از یک طرف میتواند بر میزان توجه تأثیر گذارد و در پی آن تفاوتی در عملکرد حافظهی نهان و آشکار و همچنین عملکرد دو گروه ایجاد کند(به تصویر صفحه مراجعه شود) روش آزمودنیها 144 دانشآموز پسر(72 نفر)و دختر(72 نفر)از مقاطع تحصیلی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه در سال تحصیلی 80-79 از دو منطقهی 13 و 15 آموزشوپرورش شهرتهران،به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه تحت عنوان«یادگیری ارادی»و «یادگیری غیرارادی»،جای داده شدند.
در گروه یادگیری ارادی نیز تفاوتی بین آزمودنیها از لحاظ عملکرد حافظهی نهان و آشکار در سنهای گوناگون به دست نیامد و از نظر جنسیت نیز نتایج معنادار نبودند.
همانطور که بیان شد، استدلال کوهن در مورد تأثیر آگاهی،این است که حافظهی عملی شکل بهتری از رمزگردانی را تشکیل میدهد و با کاربرد راهبردها اصلاح نمیشود جدول 5:اثر آمادهسازی (به تصویر صفحه مراجعه شود) خلاصهی نتایج 1.
همانطور که ملاحظه شد،تفاوتی بین عملکرد آزمودنیها از نظر بازیابی اطلاعات وجود نداشت و بر خلاف نتایج تحقیقات رودیگر،ولدوم و استادلر(1987)،رودیگر و مک درموت(1993)،کرمی نوری و نیلسون(1995)،عامل یادگیری ارادی روی حافظهی آشکار و حافظهی نهان بیتأثیر بود."