Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر معلم و آموزش و پرورش در بحران هویت نوجوانان

نویسنده:

(4 صفحه - از 56 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : نوجوانان، جوانان، معلم، بحران هویت نوجوانان، هویت، دانش‌آموزان، پرورش در بحران هویت، مدرسه، اجتماعی، فرهنگ

خلاصه ماشینی:

"باید گفت که تحقق این انتظارات از سوی آموزش‌وپروش، به نیازهای نوین و از جمله مشارکت اجتماعی از سوی آموزش‌وپروش، تشکل‌های دانش‌آموزی نظیر سازمان دانش‌آموزی،بسیج دانش‌آموزی، انجمن اسلامی دانش‌آموزان که به خود آنان سپرده می‌شود و مسؤولان‌ مدرسه‌ها و مربیان،نظارت و هدایت این فعالیت‌ها را بر عهده دارند،در آماده‌ کردن این نسل برای مشارکت‌های اجتماعی بسیار مؤثرند. در این راستا توصیه می‌شود: از آن‌جا که کتاب‌های درسی،کمک درسی و متن‌های‌ آموزشی،در سال‌های متمادی دوران تحصیل مورد استفاده‌ی‌ دانش‌آموزان هستند و برای آنان سندیت و اعتبار قابل ملاحظه‌ای‌ دارند،و نیز به دلیل این که در سالیان دراز پس از پایان دوره‌ی‌ تحصیلات،خاطرات این کتاب‌ها در ذهن افراد باقی می‌ماند، ضروری است که از حیث محتوا،موضوع پرداخت،تصویرها، طرح‌ها و الگوسازی‌ها به گونه‌ای عمل کنند که تعادل لازم در پرداختن به مسائل دختران و پسران حفظ شود و هویت جنسی دختر و پسر به قدر کافی مورد اهتمام قرار گیرد. مربیان باید در تقویت فرهنگ مکتوب که نقش انکارناپذیری‌ در تکمیل هویت فردی دارد،کوشا باشند؛زیرا خاطره‌نویسی، شرح حال‌نویسی و نوشتن زندگی‌نامه،در صورتی که به خوبی به‌ دانش‌آموزان تفهیم شود،می‌تواند خاطرات خوب دوران کودکی را جای همیشه ثبت کند و این امر سبب تقویت هویت در نوجوانی و بزرگسالی می‌شود. در این‌جا باید اشاره کرد که در کل مدرسه،از دو راه بر اجتماعی‌ کردن نوجوانان اثر می‌گذارد:نخست این که محیطی را فراهم می‌آورد که در آن،نوجوانان بیش‌تر وقت خود را در آن می‌گذرانند و همانند مرکزی فرهنگی برای هم‌سالان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.